Nieuwe studenten opgelet! Met deze tips maak jij een vliegende start in jouw studentenstad Breda

Ben je nieuw bij Avans in Breda? Wij geven je tips om de stad te leren kennen. Duurzaam, dus voor een betere wereld óf duurzaam voor je portemonnee. Jouw studententijd kan beginnen!

Op kamers
Ga je op kamers, denk dan eens aan de kringloop. Je vindt er meubels om je kamer voor een prikkie in te richten. Maar ook servies, bestek en elektrische apparaten. Breda heeft meerdere kringloopwinkels, onder andere Vindingrijk (Riethil 6-10) en Emmaus (Veilingkade 7).

Parels (Houtmarkt 33) verkoopt tweedehands spullen, maar je kunt er ook spullen lenen. Een gereedschapsbox voor als je iets moet ophangen op je studentenkamer bijvoorbeeld, of een box met spelletjes voor een gezellige avond met vrienden.

Heb je een fiets nodig om naar de hogeschool te komen of voor je wekelijkse stapavond, denk dan eens aan Fiets van Bas (STEK, Veilingkade 9). Hij maakt ‘nieuwe’ fietsen uit onderdelen van oude fietsen en repareert fietsen.

Kleding
Ook voor kleding kun je bij de kringloop terecht. Daarnaast zijn er in de stad verschillende vintage kledingwinkels te vinden. Bloesem Vintage (Willemstraat 21) en J’adore Vintage (Sint Annastraat 8) bijvoorbeeld. Bij die laatste winkel kun je ook vintage kleding per kilo kopen, vanaf 35 euro.

Eten en drinken
Bij zowel Avans als buurman Avans+ kun je producten die aan het einde van de dag zijn overgebleven kopen voor minder geld. Download daarvoor de app Too good to go. In de Avanskantines hangen posters met daarop een QR-code die je kunt scannen om te zien wat voor producten er in de Too Good To Go-pakketten zitten. Het aanbod staat dus niet (altijd) openbaar in de app. In Breda doen ook supermarkten (zoals AH to Go op het station), de Hema en verschillende restaurants eraan mee.

Wil je op een andere manier duurzaam bezig zijn met eten, dan kun je bijvoorbeeld terecht bij (vega) koffiebar Sowieso (Nieuwstraat 46). Je bestelt er een lekker stuk vegan taart, een smoothie of een vegan ontbijtje.

Studentenkorting
Op je geld letten is als student wel nodig, want die basisbeurs is geen vetpot. Op verschillende plekken krijg je studentenkorting. Zo heeft Pathé elke maandag Studentday. Dan betaal je 9 euro voor een filmkaartje. Bij Kinepolis krijg je elke dinsdagavond korting. Je betaalt 12 euro voor een kaartje en een drankje (bier, wijn of water).

Doe je liever iets actievers, ga dan bowlen bij Vier Hoog Breda. Elke woensdag- en donderdagavond kost een uurtje bowlen voor studenten 4,50 euro per persoon en een biertje kost je 2 euro.

Cultuur
Ook naar het theater kun je met korting. Het Chassé Theater heeft de actie ‘theater voor een tientje’. Voor geselecteerde voorstellingen betaal je als student 10 euro. Op de website zie je welke dat zijn. Neem wel je (digitale) studentenkaart mee naar het theater.

Kijken naar kunst in de buitenlucht – en dus helemaal gratis – kan dankzij Blind Walls Gallery. Op meer dan honderd plekken in de stad vind je grote (en kleinere) muurschilderingen gemaakt door internationale kunstenaars. Vaak zijn de schilderingen geïnspireerd op de geschiedenis van de stad

Breda Barst is een gratis festival in het Valkenbergpark, dit jaar op 15 en 16 september. Twee dagen luister je voor niks naar muziek van bands en dj’s, van punk tot hiphop en dance. Mooie bijkomstigheid: ook Breda Barst vindt duurzaamheid belangrijk. Zo bieden ze bijvoorbeeld overgebleven eten aan bij de Voedselbank.

Sporten
Bij BRESS sport je als student 12 maanden voor 125 euro. Van acro yoga tot zwemmen (met korting). Bij het BRESS Sportcentrum volg je groepslessen, kun je fitnessen (in de nieuwe fitness area) en squashen en meedoen aan verschillende teamsporten. Ook krijg je korting bij externe sportlocaties, zoals zwembaden.

Houd de site in de gaten voor tips over Avanssteden Roosendaal, Tilburg en Den Bosch.

Marielle

Leuke en informatieve post! Bekijk ook eens: https://www.studentenkorting.nl

2023-09-07 10:17:51