Nieuwe studenten opgelet! Met deze tips maak jij een vliegende start in jouw studentenstad Den Bosch

De Markt in Den Bosch

Ben je nieuw bij Avans in Den Bosch? Wij geven je tips om de stad te leren kennen. Duurzaam, dus voor een betere wereld óf duurzaam voor je portemonnee. Jouw studententijd kan beginnen!

Op kamers
Een uitzet nodig voor in je nieuwe studentenkamer? Dat hoeft helemaal niet zo duur als je eens langsgaat bij een kringloopwinkel. In Den Bosch zit De Kleine Beurs (Van Broeckhovenlaan 4a) waar je spullen kunt kopen, inleveren en er worden zelfs kleine reparaties gedaan.

Vintage Room is vanaf 9 september gevestigd aan de Zuiderpassage 494

Heeft je oma of opa nog een oude lamp op zolder staan die niet meer gebruikt wordt, maar is ‘ie te oubollig om in je nieuwe kamer te zetten? Ga dan eens langs bij Vintage Room (Zuiderpassage 494). In deze lampenwinkel kun je je oude lamp laten repareren of oppimpen. Of stel er zelf je eigen lamp samen. Let wel even op: de winkel is vanaf 9 september weer open in verband met de verhuizing naar bovengenoemd adres.

Eten en drinken
Bij Avans kun je producten die aan het einde van de dag zijn overgebleven kopen voor minder geld. Download daarvoor de app Too Good to go. In de Avanskantines hangen posters met daarop een QR-code die je kunt scannen om te zien wat voor producten er in de Too Good to Go-pakketten zitten. Het aanbod staat dus niet (altijd) openbaar in de app.

Bij stadswinkel en healthcafé Oerwoud (Vughterstraat 84) zijn alle producten vers en biologisch en ze komen allemaal van boeren uit de buurt. In de zomer halen ze ook producten uit hun eigen moestuin. Je kunt hier de hele dag door terecht voor een ontbijtje, lunch of een drankje.

Feeling fancy en zin in oesters? Op zondag serveert Bistro Bon (Lepelstraat 39) oesters voor één euro per stuk. Lekker voor jou en je portemonnee!

Kleding
Naast alle ketens vind je in Den Bosch ook verschillende vintage kledingwinkels. Appel en Ei (Vughterstraat 38) verkoopt alleen kleding die er als nieuw uitziet en niet ouder is dan drie seizoenen. Je kunt er je eigen kleding ook naartoe brengen. Medewerkers van de winkel selecteren binnen twee weken je kleding, en sturen je een bevestiging. Kleding hangt zes weken in de winkel, daarna kun je het tegoed ophalen. Is je kleding verkocht? Dan is 40% van de opbrengst voor jou.

Cultuur
Zin in een avondje cultuursnuiven? Bij de Verkadefabriek (Boschdijkstraat 45) betalen studenten acht euro voor de film. Daarnaast kun je ook voor tien euro naar een theater-, dans- of cabaretvoorstelling. De korting geldt voor jongeren tot en met 29 jaar, op vertoon van een geldige collegekaart of CJP-pas. De kaartjes voor voorstellingen zijn vanaf 24 uur van te voren te koop. Filmkaartjes kun je altijd kopen.

Verkadefabriek

Ook bij de bioscoop krijg je als student korting. Bij Kinepolis (Bordeslaan 510) ontvang je op vertoon van je CJP-pas 1,50 euro korting op je filmticket. Bij VUE Den Bosch (Jan Heinsstraat 4b) betalen studenten altijd 10,50 euro voor de film, maar op donderdag moet je al helemaal bij deze bioscoop te zijn. Dan is het namelijk Student Night en betaal je voor twee biertjes de prijs van één.

Zin in een goed boek of een fijne studieplek? Bij Huis73 (Hinthamerstraat 72-74) kun je eenvoudig een plek reserveren. Doe dit minimaal één uur van te voren online en voor maximaal een blok van 3,5 uur. Een studiedipje? Je kunt in hetzelfde gebouw koffie/thee to go halen bij de bar.

Sporten
Bij het Sportiom (Victorialaan 10) sporten studenten vanaf 15,85 euro per maand. Fitnessen, zonnebanken; je kunt er deelnemen aan groepslessen en er zelfs zwemmen.

Studenten sporten bij Sportcity (Brederostraat 1-7) een jaar lang voor 19,99 euro per vier weken. Je kunt met je abonnement op meerdere locaties terecht en elke maand mag je vijf keer gratis iemand meenemen.

Naast een lekkere stadswandeling, is wandelen in de Bossche Broek een aanrader. Binnen enkele minuten wandel je vanuit het centrum naar die natuurgebied waar je ook kunt fietsen. Hier vind je enkele routes die je samen met je studie- of kamergenoten kunt maken. Of neem degene waar je een oogje op hebt mee voor een romantische wandeling!

Studentenkorting
Minder geld betalen? Dat klinkt je vast als muziek in de oren. Op verschillende plekken in Den Bosch krijg je als student korting. Denk bijvoorbeeld aan kappers, restaurants, of als je een auto of een fiets wilt huren.