Nieuwe studenten opgelet! Met deze tips maak jij een vliegende start in jouw studentenstad Tilburg

Foto: Loet Koreman

Ben je nieuw bij Avans in Tilburg? Wij geven je tips om de stad te leren kennen. Duurzaam, dus voor een betere wereld óf duurzaam voor je portemonnee. Jouw studententijd kan beginnen!

Op kamers
Heb je eindelijk een kamer gevonden in Tilburg, dan wil je die natuurlijk wel inrichten. Shoppen bij de kringloop is dan een goede optie. Je vindt er meubels waarmee je je kamer voor een prikkie inricht. Maar ook servies, bestek en elektrische apparaten. Tilburg heeft meerdere kringloopwinkels, onder andere Kringloop Tilburg (Ceramstraat 12) en La Poubelle (Hoevenseweg 3). Bij die laatste is het elke eerste donderdag van de maand van 19 tot 21 uur Repair Café. Kapotte apparaten en andere spullen kunnen daar (vaak) gemaakt worden. Bijv. fietsen, koffieapparaten, waterkokers. Reparatie is gratis, onderdelen en materialen niet.

Eten en drinken
Met de app Too good to go kun je bij verschillende bakkers, supermarkten en eettentjes overgebleven eten ophalen voor minder geld. In de buurt van Avans kan dat bijvoorbeeld op Tilburg University bij Starbucks, Albert Heijn to go en in het restaurant van de universiteit. In het centrum kun je terecht bij FEBO voor een snackpakket of Bakker Bart voor een verrassingspakket. Kijk in de app voor het aanbod.

Wil je op een andere manier duurzaam bezig zijn met eten, dan kun je bijvoorbeeld aanschuiven bij Focus Foodbar (Heuvelstraat 122), een 100 procent plantaardig restaurant. Iedere eerste woensdag van de maand is het burger night: burger + friet + drankje voor 15 euro.

Mon-o Fastfood (Kapelhof 5) is een vegan snackbar. Op de menukaart vind je een kapsalon, burgers en loaded fries. Echt snacken dus, maar wel verantwoorder. Bij FoodAtelier (Stationsstraat 44) kun je gezonde, vega(n) gerechten afhalen. Ideaal als je geen zin hebt om te koken. Hoofdgerechten kosten 8,95 euro, salades 6,95 en soep 4 euro.

Studentenkorting
Op verschillende plekken krijg je als student korting. Zo heeft Pathé elke maandag Studentday. Dan betaal je 9 euro voor een filmkaartje. Ook naar het theater kun je met korting. Bij Schouwburg Concertzaal Tilburg kun je als je jonger dan 26 jaar bent, kaartjes voor voorstellingen kopen vanaf 12,50 euro of maximaal 50 procent van de reguliere ticketprijs.

Bij het Sports Center van Tilburg University kun je 12 maanden sporten voor 159,95 euro. Je kunt er (virtuele) groepslessen volgen, maar ook allerlei andere sporten beoefenen, van beachvolleybal tot kickboksen. Ook krijg je korting bij externe sportlocaties, zoals zwembaden of de schaatsbaan.

Foto: Ossip architectuurfotografie

Gratis
In de LocHal, waar onder andere ook de bibliotheek gevestigd is, kun je rustig studeren. Je reserveert er gratis een werkplek via Bieb Werkt. Ook voor de wifi betaal je niks. De LocHal is maandag t/m vrijdag geopend van 8 tot 22 u, zaterdag van 9 tot 17 u en zondag van 12 tot 17 u.

Foto: Seye Cadmus via De Pont

Elke donderdagavond, van 17 tot 21 uur, bezoek je gratis museum De Pont. Je kunt de collectie bekijken of een rondleiding volgen, maar ook voor weinig geld een daghap eten in het museumcafé. Elke derde donderdagavond van de maand is er PUNCH., een museum take-over. Dan draait er bijvoorbeeld een dj in het café. Het programma is elke maand anders.

Wil je meer kunst en cultuur? Bekijk dan street art tijdens een wandeling door de stad. Een Tilburgse muurschildering werd vorig jaar uitgeroepen tot mooiste ter wereld. Op Ticket to Tilburg vind je kunstroutes langs o.a. architectuur en street art. Leer je meteen de stad kennen.