Column: Hoe ik AI inzet tijdens mijn studie én vakanties

Selène Copal

AI gebruiken is slecht, als ik mijn docenten moet geloven. Maar als je het mij vraagt niet! De ontwikkeling van AI gaat razendsnel en als student kun je daar goed gebruik van maken. Zelf gebruik ik verschillende AI-programma’s, maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen?

AI gebruiken voor alles
Het maakt niet uit welke opleiding je doet, de hulp van AI kun je altijd inschakelen. Het meest bekende programma is ChatGPT en daar wil ik graag wat dieper op ingaan. Bij mijn minor Psychologie voor Young Professionals valt het me namelijk op dat mijn klasgenoten ChatGPT helemaal niet gebruiken en dat is echt zonde. Het kan namelijk een hoop tijd en frustraties schelen. Je kunt het programma namelijk inzetten voor van alles!

Weet je niet wat er precies bedoeld wordt tijdens een college, of moet je onderzoek doen naar een bepaald onderwerp? ChatGPT weet er waarschijnlijk al een heleboel vanaf. Ga je een verslag, blog of andere tekst schrijven? Met de inzet van ChatGPT ben je al halverwege. Je kunt AI inzetten voor het samenvatten en vertalen van teksten, het maken van social media-posts en voor het maken van een marktonderzoek. Naast dat ChatGPT alles voor je kan maken, kun je ook feedback vragen over het stuk dat je geschreven hebt of het idee dat in je hoofd zit.

Zelf gebruik ik ChatGPT vooral voor het maken van verslagen en reflecties, maar ook voor het vertalen van teksten. Daar is ook Google Translate voor, maar ChatGPT kan extra uitleg geven waardoor ik de tekst nog beter begrijp. Ook als ik geen onderwerp weet te vinden voor mijn verslag en/of onderzoeksvraag gebruik ik het systeem. Zo vind ik snel een boeiend onderwerp. Mijn ultieme tip: blijf vooral dingen proberen en vragen!

Risico’s
Hoe fijn ChatGPT ook is, je moet er wel mee opletten. Lees je tekst altijd goed na. Het systeem heeft er een handje van om veel dezelfde woorden te gebruiken en de zinsopbouw klopt ook niet altijd. Voor een klein artikel is dat geen probleem, maar als je een groot verslag gaat schrijven is dat wat mij betreft een no-go.

Reisplanner
Naast ChatGPT is er nog een programma waar ik echt fan van ben: Notion, dé app voor het maken van planningen. Je kunt voor alles een eigen pagina laten maken, maar je kunt ook ook mapjes en herinneringen instellen. Sinds ik die app gebruik, weet ik precies wat ik moet doen en heb ik geen deadline meer gemist.

Afgelopen zomer heb ik er zelfs mijn hele vakantie mee gepland. We hadden het plan om een rondreis door Europa te gaan maken met de auto. Ik kan je uit ervaring vertellen: een goede planning is daarbij geen overbodige luxe. Per dag maakte Notion een planning voor ons. Van hoe laat we moesten vertrekken tot hoe laat we op de volgende camping terecht konden en welke dingen er onderweg te zien waren. Maar ook stonden de tickets van de pretparken, alle andere reserveringen en de adressen, inclusief telefoonnummers en emailadressen, van alle campings bij elkaar.

Als je dan nog iets kwijtraakt of vergeet, weet ik het ook niet meer.

Mijn naam is Selène Copal, vierdejaarsstudent Communication & Multimedia Design. Momenteel volg ik de minor Psychologie voor Young Professionals bij Fontys. In mijn vrije tijd schrijf ik graag, vandaar dat ik graag columnist wilde worden bij Punt. Naast schrijven lees ik graag en ik houd ook van koken.

Walter

Leuk geschreven Selène! Ik ben ook docent en vind het top dat studenten A.I. inzetten en hiervan leren. Ik zie dat je ook zelf kritisch blijft op de output. Dat is de grote uitdaging, maar dat leer je door vallen en opstaan. Dus blijven proberen.

2023-10-21 16:08:39

Whitney

Een goede oplossing om door de plagiaatcheck te komen, is het gebruik van perplexity.ai. Bij deze krijg je namelijk ook de bronnen te zien van waar de tekst vandaan komt!

2023-10-06 15:13:16

Audrey Haarbosch

Super geschreven, maar het belangrijkste is vooral voor mij, dat het nu duidelijk is wat het inhoud!

2023-10-06 12:58:06