Bredase Biercantus beleeft donderdag derde editie

Foto van een eerdere editie van de Bredase biercantus.

Bredase liefhebbers van bier en zingen opgelet: komende donderdag vindt in De Avenue de derde editie van de Bredase biercantus plaats. De editie is dit jaar toegankelijk voor iedereen, ook als je niet aan het hbo studeert.

‘’We vinden het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt. Het maakt niet of je werkt of welk opleidingsniveau je hebt: als je boven de achttien bent, ben je welkom’’, zegt Merel Versteeg, die het evenement samen met Jada Telussa, Anniek de Vries, Julia Koster en Linda Bakker vanuit hun minor Leisure & Events Management op Breda University of Applied Sciences organiseert.

Straf-adtje
De openstelling voor anderen is niet de enige verandering ten opzichte van voorgaande edities bij de cantus, waarbij deelnemers aan grote biertafels in rijen zitten terwijl ze moeten meezingen met muziek die een band speelt en naderhand adtjes bier moeten trekken. Nieuw is dit keer ook de toevoeging van ‘straf-adtjes’, waarmee deelnemers elkaar kunnen opjutten als niet iedereen even fanatiek meezingt met een nummer. Ook gaan scheidsrechters beter opletten of iedereen wel enthousiast meedoet. ‘’Mensen vergelijken een biercantus vaak met het Oktoberfest of een ander feest waarbij een band speelt, maar dit is echt iets anders. Terwijl je meezingt met klassiekers, ben je bezig met een spel. Je gaat hier naartoe om serieus mee te zingen.’’ In Tilburg bestaat de biercantus overigens al langer en is het een begrip in de stad, in Breda is het relatief nieuw.

De organisatie van de Bredase biercantus, met Merel in het midden.

De biercantus is volgens haar voor iedereen leuk, maar zijn het vooral vriendengroepen die meedoen. ‘’Als iedereen met volle borst de nummers meeblèrt, zorgt dat onderling voor verbroedering in groepen. Dat is heel leuk’’, zegt ze enthousiast.

De aftermovie van een eerdere editie

Goldband
De band op het podium speelt nummers die voor iedereen goed mee te zingen zijn, verzekert Merel. Met hits als Brabant van Guus Meeuwis, Noodgeval van Goldband, Piano Man van Billy Joel en I will Survive van Gloria Glaynor zit er volgens de student voor ieder wat wils tussen. Ze verzekert ook dat je niet over een gouden keel hoeft te beschikken. ‘’Zolang je het maar gezellig vindt om bier te drinken en het leuk vindt om mee te zingen. We hebben daarnaast cantusboekjes met alle songteksten, dus je hoeft niets uit je hoofd te kennen.’’

De deuren van De Avenue openen donderdag om 19:45 uur, de biercantus begint om 20:30 uur en duurt tot 23:00 uur. Kaarten, inclusief onbeperkt bier, zijn hier te koop.