XIOR Student Housing is al honderden keren teruggefloten door de huurcommissie vanwege te hoge servicekosten. Ook bij andere grote verhuurders betalen studenten vaak te veel, ziet NOSop3.
Een verhuurder mag geen winst maken op de kosten voor schoonmaak, tuinonderhoud of een huismeester. Toch gebeurt dat wel degelijk, meldt NOSop3.
De omroep doorzocht alle 5.595 uitspraken van de huurcommissie over servicekosten van de afgelopen vijf jaar. Daarin kregen de huurders 3.812 keer gelijk (68 procent). Sommige bedrijven kregen van de huurcommissie tientallen keren te horen dat ze te hoge servicekosten rekenen.
XIOR Student Housing verloor zelfs meer dan vierhonderd zaken. Tegen NOSop3 zegt het bedrijf dat daar een “vergissing” aan ten grondslag ligt. Het bedrijf moet in iedere zaak met facturen de werkelijke servicekosten onderbouwen, maar dat zou bij de huurcommissie niet altijd snel genoeg lukken. XIOR verhuurt duizenden studentenkamers in vijftien Nederlandse steden.
In de verloren zaken vroegen verhuurders per jaar gemiddeld 743 euro te veel aan servicekosten, berekent NOSop3 op basis van de uitspraken.
Punt. Of had jij nog wat?