Dertien hogescholen krijgen RAAK-subsidies

Joris Habraken
Illustratie: Joris Habraken

De pakkans van drugscriminelen vergroten, ambtenarentaal begrijpelijk maken met AI, een ‘droomrobot’ bouwen voor kinderen in het ziekenhuis… Voor zulke projecten krijgen dertien hogescholen een RAAK-publiek-subsidie van maximaal drie ton.

Met de subsidies kunnen de hogescholen samen met andere partijen twee jaar lang onderzoek doen naar vraagstukken in de publieke sector. Het geld is verdeeld door Regieorgaan SIA, onderdeel van onderzoeksfinancier NWO.

Lectoren en andere onderzoekers van hogescholen kunnen bij SIA een aanvraag indienen. Ze moeten daartoe een consortium vormen met ten minste twee publieke partners en diverse andere onderwijs- en kennisinstellingen.

Dit consortium draagt de helft van de kosten. Bij een subsidie van 300 duizend euro hoort dus een project dat minstens 600 duizend euro kost.

Regieorgaan SIA koppelt onderzoekers, instellingen en bedrijven aan elkaar. Het financiert ook kortlopende onderzoek (KIEM), onderzoek in samenwerking met het midden- en kleinbedrijf (RAAK-mkb) en langdurig onderzoek (RAAK-PRO).

Avans krijgt subsidie voor het project Een vinger achter illegale dumpingen van drugsafval. Daarin wil de hogeschool samen met het Openbaar Ministerie, de provincie Noord-Brabant, de politie, het Nederlands Forensisch Instituut en de Universiteit van Amsterdam een protocol ontwikkelen waarmee de pakkans van criminelen wordt vergroot.

PenvoerdersAantal projecten
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen4