Topsporter Mike zag de films van Jackie Chan en raakte verkocht aan Kung Fu

Mike Blansjaar (r)

De liefde voor Kung Fu begon te kriebelen toen student Mike Blansjaar films van Jackie Chan zag. In 2011 begon hij met deze sport en inmiddels heeft hij twee keer brons behaald op het wereldkampioenschap.

“Op mijn vijftiende raakte ik onder de indruk van Kung Fu films. Ik weet niet meer welke film ik als eerste zag, maar Jackie Chan en de film Rush Hour zijn me bijgebleven. Er zit veel humor in en de martial arts in de film zijn zo goed gemaakt”, vertelt Mike enthousiast.

In 2011 begon de student Ondernemerschap en Retailmanagement aan Kung Fu. Echter worden in die tak van sport geen of nauwelijks wedstrijden georganiseerd. “Daarom ben ik ook aan kempo begonnen. Kung Fu is daar een onderdeel van, maar het is een sport op zich met invloeden van het Indonesische pentjak silat. Binnen kempo worden wedstrijden georganiseerd en een wereldkampioenschap gehouden.”

Al twee keer plaatste Mike zich voor het WK. De eerste keer in Budapest in 2018 en een jaar later in Hongarije. “Als je eerste of tweede wordt op het Nederlands Kampioenschap, plaats je je ook voor het wereldkampioenschap. Tijdens mijn eerste NK-ervaring eindigde ik tweede. Dat had ik niet verwacht.”

Hoge ogen
Ook op het wereldkampioenschap gooit de jonge Mike hoge ogen, wanneer hij meteen een bronzen plak binnenhaalt. “Het voelde heel onwerkelijk om ineens derde te worden. Eerlijk gezegd was ik alleen bezig met mijn best doen.”

“Wat me opviel was dat ik op het WK bijna geen mensen uit China en Japan heb gezien. Dat vond ik opmerkelijk want de sport vindt daar zijn oorsprong. Daar heb ik navraag naar gedaan, maar ik heb er nooit een heel duidelijk antwoord op gekregen. Het kan ermee te maken hebben dat zij in eigen land veel wedstrijden organiseren.”

Geen NK of WK dit jaar
Momenteel traint de vierdejaarsstudent minder door corona. “Er gelden natuurlijk een hoop maatregelen. Normaal gesproken geef ik training en train ik zelf zes keer per week voor het kampioenschap. Dit jaar gaat dat vanwege het virus niet door, alhoewel ik voor mezelf al de keuze had gemaakt om niet mee te doen.” Het kost veel tijd en een keer in de zoveel tijd écht rust nemen is volgens de student goed. “Mijn complete mindset verandert als ik aan het trainen ben voor zoiets groots. Dan ben ik alleen daar mee bezig en heb ik alleen tijd voor het trainen en studie.”

Stiekem droomt Mike van een eerste plek op het WK. “Op het gebied van training geven zou ik heel graag mijn eigen stijl doorgeven aan de volgende generatie.” En of hij ooit net als Jackie Chan op het witte doek zal schitteren? “Dat lijkt me heel leuk, maar het is de vraag of ik snel gecast word. Je moet namelijk ook acteerkunsten hebben en die ontbreken bij mij.”

Lees meer: Topsporter Peter Krol neemt zijn laptop mee naar het buitenland om daar te kunnen studeren