‘Avanskantine lijkt op middelbare school’

Dat bleek afgelopen vrijdag bij een panelonderzoek van eerstejaarsstudenten Small Business and Retail Management (SBRM).

De studenten hielden voor hun project Zakelijke Dienstverlening een panelgesprek. Dat ging over de tevredenheid bij Avans. Eerstejaars Sanne Koolen leidt de discussie. In een kwartier tijd wil ze alle vragen van haar panelonderzoek er doorheen jassen. Een docent, vier studenten en uw verslaggever van Punt schoven aan.

Lounge is gezelliger

De studenten zeggen massaal te kiezen voor het Grand Café in plaats van de kantine. Daar ligt minder troep en er is veel sfeer. ‘In de kantine heb ik zo’n middelbare school idee. Ik zit er nooit. De lounge is gezelliger’, zegt SBRM-student Renée Kuijpers.

Door het Atrium lopen de meesten alleen maar, ze komen er verder nooit. Tweedejaars Social Work Marije Zweekhorst spreekt er wel af met vriendinnen. ‘De banken zorgen voor een leuke sfeer.’ Xplora vinden ze te kaal en mist juist sfeer. ‘Het is te klein geworden, we hebben behoefte aan een plek waar je in stilte kunt studeren.’

Kwaliteit docent is verschillend

Over de gang van zaken bij Avans zijn de studenten tevreden. De opleidingen krijgen pluspunten. De planning kan hoogstens wat beter en er is te weinig ruimte in het gebouw door de drukte. De kwaliteit van docenten blijkt erg te verschillen. Docenten die uit het bedrijfsleven komen, zijn meer in trek vanwege hun praktijkvoorbeelden. Qua lesgeven of stijl zeggen de studenten weinig verschil te zien met de reguliere docenten.

De eerstejaars legden de discussie op film vast. Van de resultaten van hun panelonderzoek maken ze een infographic. [EvG]