Hogeschool TIO veroordeeld

Tijdens haar havo-eindexamenjaar schreef Mariëtte zich in voor de opleiding hotel- en eventmanagement aan de particuliere Hogeschool TIO in Amsterdam. Hetzelfde jaar overleed haar vader, en ze haalde haar eindexamen niet. Meteen meldde ze zich telefonisch en per brief af bij het TIO.

Rekening van 4205

Daarmee leek de kous af, tot ze van de school een rekening kreeg: 4205 euro cursusgeld, voor een opleiding waaraan ze niet kon beginnen. Volgens TIO had Mariëtte zich niet binnen de opzegtermijn afgemeld. Een brief had de hogeschool niet ontvangen.

Het Landelijk Studenten Rechtsbureau (LSR), dat onderdeel is van de studentenvakbond ISO, sprong voor de scholiere in de bres. Met succes: de hogeschool werd door de rechtbank veroordeeld tot het verscheuren van de rekening en het betalen van de proceskosten. De algemene voorwaarden waren in dit geval ‘onredelijk bezwarend’, vond de rechtbank. [IB/HOP]