‘Hoax’ brengt CMD’ers wereldwijde faam

Vierdejaarsstudenten Bas Uytdenhouwen en Mathijs Kraai wilden tijdens een vrij project op Avans een game ontwikkelen onder de vlag van een willekeurig bedrijf. Zo wilden ze bewijzen dat ze de capaciteit in huis hebben om een effectieve campagne te kunnen ontwerpen. ‘We wilden onszelf laten zien als creatievelingen’, zegt Uytdenhouwen. Ze ontwikkelden een game en deden daarom net alsof ze voor het bedrijf werkten.

Het snelste scrollen

Het online spel werd de Scroll Wheel Challenge. Kijken wie er het snelste met zijn muiswieltje kan scrollen. ‘Het was simpel, maar toch werd het goed beoordeeld door critici.’ Het spel werd verzonnen om Logitech te promoten. Dat bedrijf heeft een muis, waarvan het wieltje vrij kan draaien. Deelnemers met die muis moesten het spel wel winnen.

De campagne werd gevoerd zonder het bedrijf op de hoogte te stellen. ‘We hebben persberichten in hun naam uitgegeven. Dat was niet zo netjes en je kunt er problemen mee krijgen’, geeft Uytdenhouwen toe.

Bewust risico

Maar het was een bewust risico volgens de student. ‘We hebben hun huisstijl overgenomen, dat kan zeker niet zomaar. Maar we hebben ze wel goed op de markt gezet. Het spel leek een grote stunt van Logitech te zijn. We hoopten op een reactie van het bedrijf, maar die hebben we nog helemaal niet gehad.’

Na een tijd was de site omgebouwd tot een ‘Logitech’-site, waaruit bleek dat het spel als reclamecampagne voor de snelle muis was opgezet. De bezoekers werden daarna nog één keer naar de site gelokt. Toen stapten de vijf echter naar voren en legden hun hoax aan iedereen uit. ‘We hebben een doelgroep van gameliefhebbers verlegd naar advertising liefhebbers die kicken op internetcampagnes.’

Scrollen met boormachine

Ze verzonnen ook nog acties om het spel heen. Fanatiekelingen die niet snel genoeg waren, konden een Style Award winnen door iets origineels te doen. Met boormachines en mountainbikes probeerden zij alsnog snel te scrollen. ‘We wisten niet wat we zagen aan filmpjes.’ Gamesites schreven recensies en er kwamen meer dan 50.000 bezoekers uit meer dan honderd landen op hun site terecht.

De studenten kregen als cijfer een 9,5. Maar vooral veel bekendheid. Ze willen in september in Ierland meedoen met de internationale Advertising Awards. Alleen moet Logitech dat nog wel goedkeuren. ‘Desnoods rijden we deze zomer naar het hoofdkantoor in Zwitserland voor een reactie’, aldus Uytdenhouwen. [EvG]