Investering in meiden is oplossing crisis

Uit het rapport blijkt dat wereldwijd zeshonderd miljoen vrouwen zijn uitgesloten van het arbeidsproces. Steeds meer jonge meiden worden gedwongen tot zware arbeid, komen in de seksindustrie terecht of worden van school gehaald om te gaan werken. Volgens Plan wordt als gevolg van de economische crisis er weinig geïnvesteerd in deze meiden. De ontwikkelingsorganisatie vindt dit een desastreuze keuze, want uit het rapport blijkt dat investeren in vrouwen goed is voor de economie.

Inkomstenstijging door scholing

De Wereldbank berekende dat ontwikkelingslanden een gezamenlijke groei kunnen realiseren van tweeënnegentig miljard dollar per jaar als meiden dezelfde onderwijskansen krijgen als jongens. Één extra schooljaar levert al een inkomstenstijging van tien tot twintig procent op. ‘Onderwijs voor meisjes is niet alleen een fundamenteel recht, maar ook de weg naar vooruitgang, niet alleen voor meisjes en vrouwen, maar voor hele families en gemeenschappen’, zegt Eurocommissaris Neelie Kroes. Zij ontving deze week het eerste exemplaar van het onderzoek.

Tienerzwangerschappen kost miljoenen

Plan gebruikt in het onderzoeksrapport  tienerzwangerschappen in Kenia als voorbeeld. Die zwangerschappen kost de economie in Kenia vijfhonderd miljoen dollar per jaar, terwijl een investering in deze meisjes 3,2 miljard dollar kunnen opleveren. Vrouwen investeren bovendien negentig procent van hun inkomen in het huishouden, terwijl mannen maar dertig tot veertig procent afstaan voor het huishouden.

Internationale Meisjesdag

Plan wil 22 september uitroepen tot Internationale Meisjesdag. Verder gaat de organisatie door met Because I am a Girl om de positie van meisjes en vrouwen in ontwikkelingslanden te verbeteren. [MEdG]