Maintenance in Nederland moet beter

Roelf Venhuizen is voorzitter van Profion. Profion is een vereniging van en voor bedrijven werkzaam in industrieel onderhoud. Tijdens de keynotespeech van Venhuizen op de World Class Maintenanceconferentie, gisteren bij Avans in Breda, zat de collegezaal bomvol met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven. Zij luisterden aandachtig naar de voorzitter die Nederland met Singapore en Denemarken vergeleek. Dat deed hij omdat deze landen ze qua structuur ongeveer hetzelfde zijn Als Nederland.

De drie O’s

Venhuizen sprak over de drie O’s die nodig zijn in maintenance; onderwijs, ondernemers en overheid. ‘Op alle drie de gebieden worden wij voorbijgestreefd door andere landen’. De zaal leek geschokt toen Venhuizen vertelde dat de overheden Denemarken en Singapore in de top tien staan op de maintenancelijst. Nederland bungelt ergens rond de tachtigste plaats.

Onderwijs

‘Ons onderwijs kan veel beter’, zegt Venhuizen. Hij doelt hiermee op het feit dat Nederland qua maintenanceonderwijs op de zevenentwintigste plek staat. Denemarken op de zevende plek staat en Singapore negenentwintigste.

Vertrouwen in stijging

Venhuizen heeft er vertrouwen in dat Nederland gaat stijgen. ‘De welvaart in Nederland is geen gegeven. Ook al denken wij dat. We moeten hard werken en dan komen we er zeker.’

Maintenance opleiding

Omdat er  behoefte is aan Maintenancemanagers start Avans samen met Hogeschool Zeeland de nieuwe opleiding Maintenance. Dat werd gisteren bekend gemaakt. Tevens stelt Avans Hogeschool op korte termijn een nieuwe lector Maintenance aan. [MEdG]