‘Studenten kunnen zich beter particulier verzekeren’

De verhoging van de ziekenfondspremie in januari maakt die verzekering zo veel duurder, dat het voor veel studenten loont over te stappen naar een particuliere verzekering.
Volgens studentenbond ISO kunnen studenten met een aanvullende beurs bijna twintig euro in de maand besparen door een goedkope particuliere ziektekostenverzekering af te sluiten. Weliswaar is de goedkoopste verzekering met 36 euro per maand nog altijd een stuk duurder dan het goedkoopste ziekenfondspakket (19,95), maar de aanvullende beurs voor particulier verzekerde studenten is ook 36 euro hoger.
Ongeveer 44 duizend studenten kunnen de truc toepassen. Volgens het ISO moeten negen van de tien studenten de klappen van de premieverhoging nu zelf opvangen. De ziekenfondspremie steeg in januari met gemiddeld 92 procent. De studentenbond wil dat demissionair minister Van der Hoeven van onderwijs alle studenten via de beurs compenseert. De verzekeraars zouden de getroffen studenten in totaal zo’n 31 miljoen euro afhandig maken. (WvD/HOP)