Geobsedeerd door de volkstuin

Boek

Perceel Nr 235 – Encyclopedie van een volkstuin is de titel van het net verschenen boek dat Anne Geene gemaakt heeft vanuit haar afstudeerproject. ‘Als je een flora en fauna-encyclopedie in je handen hebt, krijg je het idee dat alles in dat boek staat. Terwijl dat natuurlijk niet waar is: er staat alles in wat door de auteur gevonden is. Ik wilde kijken hoe compleet ik een kleine omgeving in kaart kon brengen. Vanwege mijn liefde voor planten en dieren dacht ik meteen aan de volkstuin’, vertelt de oud-student in een interview in Volkskrant Magazine van afgelopen zaterdag.

Slakkenslijm

Geene heeft veel flora en fauna verzameld. Veel voorkomende diersoorten, maar ook bacteriën in slakkenslijm en herfstbladeren gesorteerd op kleur. Vijf dagen per week was ze aan het observeren in haar tuin. Soms bleef ze er zelfs slapen.  ‘Elke keer dat ik hier was, maakte ik honderden foto’s. Dat was veel extra werk, want ik moest de foto’s laden in mijn computer en de inhoud van het boek weer aanpassen. Toen heb ik mezelf een tijdje verboden hier te komen’, vertelt de Fotografiestudent in de Volkskrant.

Het boek Perceel Nr 235 – Encyclopedie van een volkstuin is onder andere hier te bestellen. [AR]