IBG: tot 1 juli laatste kans om adresgegevens in orde te maken

Studenten die in de IBG-administratie op een ander adres staan ingeschreven dan in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) hebben een laatste kans om sancties te vermijden, als ze de gegevens vóór 1 juli in orde maken. Vandaag wordt de koppelingswet van kracht, waardoor de informatie uit de twee administraties mag worden vergeleken.
Feitelijk zijn de twee administraties de afgelopen maanden al naast elkaar gelegd voor een onderzoek naar de adresgegevens van eerstejaars. Volgens de Volkskrant van vanmorgen is daaruit gebleken dat na een eerdere controle en een aanschrijving van betrokkenen nog altijd ruim 12 procent op twee adressen staat ingeschreven. Zij krijgen nog een laatste waarschuwing. Ouderejaars worden met rust gelaten.
De Volkskrant noemt de 4830 onjuist ingeschreven eerstejaars ‘fraudeurs’. De groep zou bestaan ‘uit thuiswonende studenten die zich op een ander adres inschrijven om zo een hogere studiebeurs te ontvangen, en uit studenten die zich niet op hun woonadres kunnen inschrijven omdat hun verhuurder dat verbiedt’. Huisbazen willen zo hogere belastingen of kortingen op huursubsidie vermijden.
Of het in alle gevallen om fraude gaat is echter de vraag. Het is aannemelijk dat een deel van de groep tot nu gewoon te lamlendig is geweest om de gang naar het gemeentehuis te maken. Wie slim fraudeert denkt er waarschijnlijk juist nadrukkelijk aan om zijn brievenbusadres niet alleen bij de IBG maar ook bij de gemeente op te geven.

Vandaag demonstreert de Landelijke Studenten Vakbond op het Binnenhof tegen de koppelingswet. De regering mopet volgens de bond eerste maar eens de echte oorzaak van de problemen de aanpakken: de kamernood. (FG)