Piramidespel steekt de kop weer op

De politie heeft scholieren en studenten wederom gewaarschuwd voor de zogenaamde piramidespelen. Her en der worden er weer mensen geronseld die een flinke lening afsluiten om de tijdelijk verworven rijkdom in een spel te steken. En zo via oplichterij hun geld kwijtraken.
Het Korps Landelijke Politiediensten kan niet zeggen op hoeveel instellingen studenten (of scholieren) zijn benaderd door ‘piramide-oplichters’. Recente gevallen zijn bekend van de Fontys Hogescholen en een middelbare school in Zwolle.
Het ‘spel’ dat op het ogenblik in zwang is, is de ‘Freedom Travel Club’. Deze organisatie doet zich voor als een club die scherpe kortingen regelt op bijvoorbeeld verre reizen, maar in feite worden mensen die zich met de FTC inlaten deelnemer in een piramidespel. Deelnemers aan een dergelijk spel moeten mensen tot deelname bewegen om hun geld terug te verdienen. Dat blijkt doorgaans schier onmogelijk.
Freedom Travel Club is de opvolger van het spel ‘Titan’, dat in 1998 verboden werd. De organisatie van ‘FTC’ zat al eens achter de tralies. Op korte termijn dient er een hoger beroep.

Volgens de politie varieert de inzet van enkele tientjes tot bedragen van rond de vierduizend euro. Bovendien is het ronselen van deelnemers verboden. (TdO)