Studenten gaan los in gebouw Windesheim

Op de lokale jongeren-nieuwssite MijnZ (MijnZwolle), gemaakt door Zwolse journalistiekstudenten, werd vrijdagavond een artikel met filmpje geplaatst. Onder de kop ‘Windesheim zo lek als een mandje’ wordt aangetoond hoe de studenten op een willekeurige zomerdag vrij konden rondlopen in het zogenaamde gebouw X, waar de opleiding Journalistiek huist.

In het filmpje is te zien dat de studenten door de gangen fietsen, met een bureaustoel van de ene naar de andere verdieping rollen en onbeperkt toegang hebben tot allerlei docentenruimtes. Daarbij vinden ze ook privégegevens van studenten en een stapel recent gemaakte studentenportfolio’s in de prullenbak (terwijl die officieel een jaar bewaard moeten worden).

Bezoekers melden

De woordvoerder van de hogeschool vertelde tegen de makers, als reactie op het artikel, dat het gebouw in de zomer open moet zijn voor schoonmakers en bouwvakkers. Verder dienen alle bijzondere bezoekers zich bij de receptie te melden. Een huismeester bewaakt het gebouw, maar hij deed niks toen hij de filmende studenten zag, zo blijkt uit het artikel van MijnZ.

Ondertussen heeft de voorzitter van het College van Bestuur van Windesheim laten weten dat er actie wordt ondernomen wat betreft de rondslingerende privégegevens en portfolio’s. ‘Dat had niet mogen gebeuren’, zegt hij in De Stentor, het regionale dagblad in Zwolle. De huisregels van Windesheim zullen worden aangescherpt en nog eens extra onder de aandacht gebracht van het personeel. De hogeschool onderzoekt nog of er aangifte gedaan kan worden tegen MijnZ wegens huisvredebreuk.

Poortjes

Het filmpje wakkert weer eens de discussie aan over de openheid van (hogeschool)gebouwen. Ook in de Avansgebouwen kan iedereen zomaar binnen lopen, zo bleek bijvoorbeeld weer toen begin vorige maand een dronken Tilburger (iemand van buiten Avans) lastig deed in het Grand Café in Den Bosch.

Volgens de woordvoerder van Windesheim zijn meer pasjes of beveiligingspoortjes niet nodig. ‘Bij mbo's hebben ze poortjes nodig om mensen met messen en zo buiten de deur te houden. Wij op Windesheim hoeven dat niet’, aldus haar reactie op MijnZ. [LJ]

Bekijk hier het filmpje: