Prijs tijdens Bal Masqué gestolen

Een met de hand zeefgedrukte poster op A0 formaat had de prijs moeten zijn voor de kunststudent met het meest bijzondere masker. Nog voordat de organisatie afgelopen donderdagavond op het Bal Masqué in Breda kon besluiten wie voor de prijs in aanmerking kwam, was de felbegeerde poster verdwenen.
‘We hebben de wedstrijd toen maar geannuleerd, want we hadden toch geen prijs meer om weg te geven’, zegt Dennis Elbers, vierdejaars schilderen en medeorganisator van het Bal Masqué.
Dat de poster, waarop het Bal Masqué voor Bossche en Bredase kunststudenten is aangekondigd, wel erg populair was onder deze studenten, was al eerder duidelijk geworden. Binnen vier dagen nadat de posters overal op de kunstacademies in Den Bosch en Breda hingen, was het merendeel al verdwenen. ‘Mensen zien het schijnbaar als een collectors item’, zegt Elbers die samen met Sander van Heerde de poster waarvan verschillende versies bestaan, heeft ontworpen. Samen hebben ze 120 posters gemaakt waarvan er nu nog tien over zijn.
Een eer voor de kunstenaars?
‘Het is natuurlijk wel leuk om te zien dat de poster zo in trek is. Maar ik had wel wat meer respect verwacht. Had ze even laten hangen tot na het feest. Met die posters verkondig je tenslotte een boodschap’, zegt Elbers.
Ondanks het vroegtijdig verdwijnen van de aankondigingen was het bal volgens Elbers een groot succes. Ongeveer 450 tot 500 studenten uit Breda en Den Bosch kwamen naar het Bal Masqué dat plaatsvond aan de Bredase kunstacademie. ‘Iedereen had zich flink uitgeleefd op het maken van maskers. Ik heb niemand met hetzelfde masker gezien.’
Voor Elbers is het maken van posters voor feesten inmiddels een traditie geworden. Elk jaar verdwijnen er wel een paar van die kunstwerken, maar volgens Elbers was het dit jaar wel heel erg extreem. Het weerhoudt hem in ieder geval niet van om voor het volgend feest een nog mooiere poster te ontwerpen. (CB)