UPDATE – Opnieuw harde lockdown: Avans grotendeels terug naar online onderwijs

Foto: Andrea Piacquadio via Pexels

Avans Hogeschool gaat vanaf maandag 20 december grotendeels weer over op online onderwijs. Dat is zaterdagavond bekend gemaakt. Nederland gaat door de oprukkende omikronvariant van het coronavirus weer in lockdown. De maatregelen op de hogeschool gaan de week voor de kerstvakantie in en duren in ieder geval tot en met zondag 9 januari 2022.

Roosters
Avans laat weten dat de roosters de week voor de kerstvakantie niet veranderen. Via de academies en de opleidingen krijgen studenten te horen hoe hun onderwijs er online uit gaat zien.

Uitzonderingen
Avans maakt bekend dat er enkele uitzonderingen zijn die wel op locatie mogen. Studenten die praktijkonderwijs in laboratoria en werkplaatsen hebben, mogen naar Avans komen. Als studenten lessen hebben die aansluiten aan een praktijkles, dan mogen ze die op locatie – online – volgen. Ze kunnen dan zitten in het lokaal waar de les gewoonlijk zou zijn. Studenten mogen onder voorwaarden zelfstandig werken aan opdrachten in de labs en werkplaatsen.

Ook mogen de toetsen fysiek doorgaan. Studenten moeten wel een laptopcheck doen. De hardware check en Step Instructietoets (SIT) moeten zijn uitgevoerd voor de toetsperiode. Deze week staan zulke checks gepland bij Avans.

Onderzoeksactiviteiten mogen ook doorgaan. Dat kan alleen in overleg met leidinggevenden en geldt voor onderzoeken die locatiegebonden zijn. Ook mogen studenten en medewerkers die niet thuis kunnen studeren of werken na overleg naar school. Ook werken de begeleiders van kwetsbare studenten op locatie.

Thuis studeren en werken
Om beter thuis te kunnen studeren of werken kunnen studenten en medewerkers op maandag 20 december thuiswerkspullen ophalen.

Openingstijden
De meeste gebouwen van Avans sluiten de komende week om 18.00 uur. Voor de Lovensdijkstraat in Breda blijft de sluitingstijd hetzelfde omdat er praktijklessen worden gegeven in de laboratoria. Op kerstavond sluiten de gebouwen om 16 uur. Ook de restaurants in de gebouwen zijn gesloten. Studenten moeten dus zelf hun lunch meenemen als ze voor praktijklessen op locatie komen.

Kwetsbare studenten
Voor studenten met een moeilijke thuissituatie blijft het mogelijk om te studeren op een van de Avanslocaties. Ook kunnen kwetsbare studenten op locatie terecht voor een gesprek met een decaan. Daarnaast zijn er vanuit Student Support genoeg mogelijkheden voor online gesprekken. Deze week zijn er dagelijks extra gespreksmomenten ingelast. Ook na de kerstvakantie zijn de studentbegeleiders van Student Support er voor studenten die met iemand willen praten.