Studenten onderzoeken stille armoede

In Bergen op Zoom leven 960 kinderen in gezinnen die moeten rondkomen van het sociaal minimum. Vijf studenten Maatschappelijk Werk & Dienstverlening (MWD) hebben als afstudeeropdracht onderzoek gedaan naar deze kinderen. Vandaag presenteerden ze hun onderzoek en bevindingen aan publiek.
Een moeilijk onderzoek, want de meeste mensen praten liever niet over hun armoede en al helemaal niet met onbekenden. Het duurde dan ook even voordat de studenten het vertrouwen bij de mensen wisten te winnen.
De centrale vraag in het onderzoek was of er bij deze kinderen in éénoudergezinnen sprake was van een gebrek aan maatschappelijke participatie en of dat invloed heeft op sociale uitsluiting. Tijdens de vele interviews kwamen de studenten er achter dat het afhankelijk is van ouders of hun kinderen kunnen deelnemen aan sportclubs of muziekles. ‘Sommige ouders hebben daar geen enkel probleem mee, omdat ze de weg naar de sociale voorzieningen kennen. Anderen daarentegen die die wegen niet kennen, hadden geen geld om hun kinderen op allerlei clubjes te doen’, vertelt een van de studenten tijdens de presentatie. (CB)