Minister van der Hoeven opent Tilburgs universitair jaar

De opening van het academisch jaar 2003-2004 aan de Universiteit van Tilburg krijgt een bijzonder tintje. Maria van der Hoeven, minister van Onderwijs, Cultuur & Wetenschappen, zal op 1 september persoonlijk het nieuwe jaar inluiden. En net als in de dagen van weleer zal het cortège, de stoet van in toga gehulde hoogleraren, in processie door het centrum van Tilburg gaan.
Het jaar 2002-2003 stond in het teken van de vijfenzeventigste verjaardag van de universiteit. Met de opening van het nieuwe studiejaar zal minister Van der Hoeven tevens het lustrumjaar afsluiten.
Anders dan gewoonlijk zal de openingsceremonie niet plaatsvinden in de aula van de universiteit, maar in de ‘Heikese Kerk’. De hoogleraren en genodigden zullen zich in het Paleis Raadhuis verzamelen, waarna men zich in vol ornaat naar de kerk begeeft. Sinds de verhuizing in de jaren zestig van de toenmalige Economische Hogeschool uit het centrum naar de bossen aan de westelijke rand van Tilburg heeft de professorenstoet zich niet meer in de stad vertoond.
Na afloop zullen collegevoorzitter mr. Yvonne van Rooy en burgemeester Johan Stekelenburg de gasten in het Paleis Raadhuis ontvangen. Een muzikale bijdrage wordt verzorgd door het Tilburgs Vocaal Ensemble. (FG)