Avans gaat kennis ‘vermarkten’

‘Het zal je verbazen hoeveel kennis er bij Avans aanwezig is. Hoeveel projecten je kunt vermarkten. Voorheen werd een onderzoek afgerond en het rapport ging dan vaak de la in. Vervolgens kwam er een externe partij die een vraag had die in het desbetreffende rapport werd beantwoord. Dan kwam het rapport uit de la en gaven we die kennis weg. Met Avans Ventures proberen we die kennis in de vorm van producten, diensten en concepten te vermarkten’, zegt Roger de Leeuw, een van de drie business developers van Avans Ventures.

{mosimage}Innovatief

De business developers van Avans Ventures zijn op zoek naar docenten, lectoren, studenten met innovatieve ideeën. ‘Dat is wel belangrijk. Het moet echt innovatief zijn’, zegt Frank Zijlmans. Na een aantal gesprekken wordt dan bekeken of en hoe Avans Ventures een bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van een idee. ‘We gaan op zoek naar partners binnen en buiten Avans en hebben ook financiële middelen om bijvoorbeeld een protoype te ontwikkelen.’ Studenten en medewerkers worden zoveel als mogelijk betrokken bij de uitvoering van de projecten.

Externe partijen kunnen ook een vraag neerleggen bij Avans Ventures. ‘Dan gaan wij binnen Avans op zoek naar een antwoord. Maar ook hier is innovatie belangrijk. We zijn bijvoorbeeld bezig met een project om overgewicht te overwinnen op een innovatieve wijze, waarbij meerdere academies samenwerken, legt De Leeuw uit.

Niet alleen techniek

Avans Ventures is een half jaar bezig en het verbaast de drie business developers hoeveel kennis er bij Avans aanwezig is. ‘Het gaat boven onze verwachting. Er lopen al enkele cases en de projecten blijven binnen komen, zegt Rob Huijbers. ‘Bij de expertisecentra, bij de losstaande lectoraten, maar ook binnen de academies zelf.  Het is ook niet beperkt tot de technische sector, ook vanuit de kunst en de sociale academies lopen er al projecten.’

Het is de bedoeling dat Avans Ventures helpt bij het ontwikkelen van ideeën en deze op de markt brengt. ‘Dat moet ook voor Avans economische of maatschappelijke waarde opleveren. Dan kun je denken aan aandelen binnen het bedrijf of een deel van het intellectueel eigendom. Daar valt allemaal over te praten’, zegt De Leeuw.

Medewerkers en studenten met een innovatief idee die de mogelijkheden tot samenwerking met Avans Ventures willen onderzoeken, kunnen een afspraak maken door te mailen naar ventures@avans.nl. [AR]