1188 studenten moeten tweederde beurs terugbetalen

De Informatie Beheer Groep gaat bij 1188 studenten geld terugvragen. Doordat zij niet kunnen aantonen dat zij het voorbije studiejaar op kamers woonden, hebben zij naar de mening van de IBG 150 euro per maand te veel ontvangen.
De betrokkenen zijn overgebleven van een groep van ongeveer 3000 studenten waarvan in april de adresgegevens niet klopten. Dat was gebleken uit een vergelijking van de IBG-bestanden met de gemeentelijke basisadministratie. Tot 1 juli hadden de 3000 de kans de gegevens te corrigeren en zodoende aan te tonen dat ze werkelijk uitwonende studenten waren. Zo’n 1800 studenten maakten van die laatste kans gebruik.
De resterende 1188 worden met terugwerkende kracht als ’thuiswonende student’ beschouwd. De basisbeurs voor uitwonende studenten bedraagt 220 euro per maand, voor thuiswonende studenten 72 euro. Het verschil moet worden terugbetaald. (FG)