Oud-student ‘Kluun’ baart opzien met romandebuut

‘Kluun’, alias Raymond van de Klundert, heeft zijn debuutroman geschreven, en dat zal men weten ook. De oud-student Commerciële Economie van de Hogeschool Brabant zet ‘Komt een vrouw bij de dokter’ zelf in de markt.
Van de Klundert hield zijn boek vorige week donderdag ten doop in het Amsterdamse hotel Arena. De roman is geïnspireerd op de vroege dood door kanker van zijn vrouw. De presentatie in Arena baarde, niet onbedoeld, opzien.

Journalist Cornald Maas deed afgelopen zaterdag voor de Volkskrant-lezers verslag van de happening. De gasten werden er ontvangen in een ambiance waarin de balangrijkste episodes uit het boek de revu passeren. Confrontaties met een een arts, die uitlegt dat we de tumor moeten leren visualiseren. Scènes met de bijna dode-geliefde en de hoofdpersoon Stijn, die vreemgaat en een auto-ongeluk krijgt. Een een larmoyant optreden van de schrijver zelf via speakers met een nummer van The Troggs: ‘Baby, is there no chance / I can take you for a last dance.’
Maas in de Volkskrant: ‘Exemplaren van “Komt een vrouw bij de dokter” worden vandaag niet gratis verstrekt. “Zeik niet aan m’n kop!” liet Kluun per mail aan vrienden en bekenden weten, “sterker nog: ik wil dat je 16 euro meeneemt en ter plekke een boek van me koopt. Of twee. Of tien.”‘ Een gratis borrel was er ook niet bij. Daarvoor levert volgens voormalig reclameman Kluun de boekenverkoop te weinig op.

Een eigen website heeft Kluun ook, waar hij in de derde persoon zichzelf etaleert. Onder andere als expert in het marketen van boeken. ‘Geïnspireerd door de dood van zijn vrouw maakt Raymond van de Klundert (Project X) de overstap van reclame naar literatuur. Maar hij blijft strategisch denken met een unieke boekcampagne als resultaat.’ (FG)