Hangen in de bocht met Streetcruiser

Rick Gevers, vierdejaarsstudent Werktuigbouwkunde bouwde in vijf maanden samen met studiegenoten Koen Cornelissen, Joep Wouters, Johan van Berkel en Willem van Ginneken de Streetcruiser, een kruising tussen een driewieler en een ligfiets.
Fietsen op deze Streetcruiser is een aparte en geweldige ervaring. Het trappen is zoals je gewend bent, maar verder houdt elke vergelijking met andere rijwielen op. Zeker als je de bocht ingaat, lijkt het eerder op het systeem bij bobsleeën of motorrijden. Je moet flink schuin gaan hangen om de bocht te kunnen nemen. Het stoeltje waarop je zit, wiebelt met je mee. Zodoende geef je met je hele lichaam aan welke richting je inslaat. Als je dat niet doet, blijf je rechtdoor gaan. ‘Omvallen kan niet’, legt Van Ginneken uit. ‘Het zwaartepunt ligt op de achterkant, in de driehoek van de wielen. Elk wiel heeft evenveel druk, waardoor je niet kunt omvallen.’
De streetcruiser heeft dus geen stuur- of zwenksysteem zoals andere fietsen. De studenten hebben hiervoor gekozen, omdat ze een model wilden hebben dat makkelijk opvouwbaar is. ‘Zeker een stuur zit al snel in de weg’, verklaart Gevers. Het idee hierachter is dat volwassenen de fiets snel achter in de auto kunnen stoppen en bijvoorbeeld naar Scheveningen rijden om daar op de Boulevard te gaan crossen op hun Streetcruiser. Het model heeft zeven versnellingen, maar functionele zaken als een spatbord of een verlichting heeft deze uitvoering niet. ‘We zouden het er zo op kunnen monteren, maar wij hebben als invalshoek vooral gekozen voor een leuk speelgoedje voor volwassenen. Een echt hebbedingetje.’ (KvdL)