St. Joost-studenten maken videoclips voor Brabantse bands

Twaalf Bredase studenten aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving/St. Joost gaan videoclips maken voor vier Brabantse bands.
Initiatiefnemers Brabant Pop, MTV Talent en de kunstacademie in Breda geven de bands Bullseye-Powerrock, Greendive, Moodswing en Woost de kans een clip op te nemen. Deze Brabantse bands hebben volgens de initiatiefnemers de potentie groot te worden. Om ze een handje te helpen, krijgen ze een videoclip aangeboden.
Het mes snijdt op die manier aan twee kanten, zegt René Bosma, coördinator Audiovisuele Vormgeving, Fotografie en Animatie. De bands krijgen een echte videoclip aangeboden en toekomstige filmmakers hebben de gelegenheid een audiovisueel product te maken. ‘Tijdens hun studie leren studenten presenteren en communiceren. Door dit project kunnen ze hun vaardigheden toetsen aan de praktijk’, zegt Bosma. Momenteel zijn derde- en vierdejaarsstudenten Audiovisuele Vormgeving, Fotografie en Animatie bezig ideeën voor de videoclips te ontwikkelen. Het is de bedoeling dat de videoclips voor de zomer klaar zijn en op MTV worden vertoond.
Op donderdag 4 maart wordt in Mezz Breda de aftrap voor het zogeheten project Clip & Klaar gegeven. Op die middag staat Mezz in het teken van het fenomeen videoclip en wordt bekend gemaakt welke ideeën worden uitgevoerd. Ook brengen de vier Brabantse bands hun clipnummer ten gehore. Aan de hand van paneldiscussies, interviews en visueel materiaal worden inhoudelijk, creatief maar ook financieel de ins en outs van een videoclip duidelijk. Te gast zijn onder andere Kees de Koning (Virgin), Leon Happé (PIAS records = Play It Again Sam), André Freyssen (MTV) en Mirco Cocco (Pure, The Box).
Het programma Clip & Klaar duurt van 13.30 tot 16.30 uur. Aanmelden via tel: 013-5423337, is verplicht, want het aantal plaatsen is beperkt. (CB)