Studenten verpatsen Hoftoren

De Hoftoren, het gebouw van het ministerie van OC&W, staat te koop. Actievoerende studenten van Platform Puinhoop hebben het gebouw in de aanbieding gedaan. De minister bleek van de beoogde verkoop deze week nog niet op de hoogte.
Met hun actie ageren de studenten tegen het Hoger Onderwijs en Onderzoekplan 2004, waarin het hoger onderwijs volgens hen wordt ‘verpatst’ aan de hoogste bieder. Door in het oog van de actievoerders is vooral het plan van staatssecretaris Nijs om universiteiten hoger collegegeld te laten rekenen voor hun beste studies. Vaak zijn die studies ook nog eens beperkt toegankelijk: alleen de beste studenten mogen ze volgen. Zo krijg je eerste en tweederangsstudenten, meent het platform, waarin vooral LSVb bestuurders actief zijn.

De actie past in de voorbereiding van de studentendemonstratie op 26 maart in Amsterdam. Tot nu toe blijkt maar een handvol studenten op de been te krijgen. Maar het platform hoopt eind maart een heel leger studenten op de Dam te hebben. Ook in Groningen wordt dan gedemonstreerd. (TdO/HOP)