Avansstudenten terughoudend met xtc

Naast alcohol is xtc populair onder jongeren tijdens het stappen: 60 procent van hen heeft het gebruikt in 2013. Bij Avans valt dit alles mee, uit een poll blijkt dat 75 procent ‘die rommel niet moet’.

60 procent van de jongeren heeft het afgelopen jaar tijdens het stappen xtc gebruikt. Dat blijkt uit onderzoek van het Trimbos-instituut onder drieduizend jongeren tussen de 15 en 35 jaar. Opvallend is dat een op de vijf xtc-gebruikers minimaal 2,5 pil per avond slikt. Met alle gevolgen van dien; ze kunnen bijvoorbeeld bewusteloos raken.

Alcohol
Xtc-gebruik staat met 60 procent op plek 2 van meest gebruikte middelen, daarna het gebruik van cannabis (52,0 procent), speed (33,4 procent) en cocaïne (27,1 procent). Uit het onderzoek van het Trimbos-instituut blijkt dat alcohol nog altijd het meest wordt gebruikt door feestende jongeren: 97,6 procent.

Avans
Uit een poll op deze website blijkt dat Avansstudenten niet snel naar pillen grijpen. Onder de 468 stemmers zijn er slechts  15 (3 procent) die elke week xtc gebruiken. 353 (75 procent) van hen ‘moet die rommel niet’. En 14 procent (67 stemmers) gebruikt het een paar keer per jaar.

Amsterdam
Amsterdamse studenten daarentegen lijken een goede afspiegeling te zijn van het landelijke percentage. Ongeveer 60 procent van hen heeft vaker dan twee keer een xtc-pilletje geslikt, 30 procent nog nooit. Dat bleek eerder uit een enquête van Folia.