Amsterdams conservatorium maakt masterbelofte niet waar

Afgestudeerden van het conservatorium van Amsterdam zijn boos. In plaats van een masteropleiding blijken zij de voortgezette opleiding te hebben gevolgd, die vooralsnog geen mastertitel oplevert. De gedupeerden dreigen nu met een schadeclaim.

Twee jaar geleden voerde het conservatorium de bachelor-masterstructuur in. De gewone opleiding ging bachelor heten en de voortgezette opleiding master. Het ministerie had immers besloten, dat alle tweede fase kunstopleidingen masters zouden worden. De formele omzetting zou per koninklijk besluit volgen, voordat de masteropleidingen-nieuwe-stijl van start zouden gaan.
In afwachting hiervan gaf het conservatorium eind 2001 in haar voorlichtingsbrochures aan dat de mastertitel onder voorbehoud zou worden verleend. Maar het koninklijk besluit bleef – ondanks grote aandrang vanuit de kunstopleidingen en de HBO-raad – uit. Eind 2003 werd definitief duidelijk dat de voortgezette kunstopleidingen eerst afzonderlijk geaccrediteerd moeten worden voor ze de mastertitel mogen verlenen. De eerste proefaccreditaties vinden pas dit studiejaar plaats.
In het diploma dat het conservatorium deze zomer heeft uitgereikt staat daarom te lezen dat studenten de voortgezette opleiding hebben gevolgd. Wel wordt in een bijlage vermeld dat de opleiding inhoudelijk als masteropleiding is ingericht, dat het onderwijs op dat niveau wordt gegeven en dat de opleiding equivalent is aan het internationaal erkende masterniveau. Toch voelen veel afgestudeerden zich gedupeerd. Een dergelijke titelomschrijving maakt het nu eenmaal moeilijker om in het buitenland tot een vervolgopleiding te worden toegelaten.

Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) heeft zich hun lot aangetrokken. De muziekstudenten zijn opgeroepen zich te melden bij het Landelijk Studenten Rechtsbureau (LSR), dat juridische stappen gaat ondernemen. ‘Inmiddels hebben we tien tot vijftien reacties ontvangen’, aldus bestuurslid Miriam Erver van het LSR. ‘We vragen hun om bewijsmateriaal, waaruit blijkt dat het conservatorium de indruk gaf dat het om een masterdiploma ging.’ Sommige studenten zijn speciaal uit het buitenland gekomen. ‘Zij hebben aanzienlijke kosten gemaakt met een masterdiploma in het vooruitzicht.’

De directie van het conservatorium zegt de situatie te betreuren, maar houdt vol de studenten bijtijds over de kwestie geïnformeerd te hebben. Zakelijk directeur Jos Beek meent dat de studenten weldegelijk uit brochures en gesprekken konden opmaken dat er een voorbehoud gold voor mastertitel. Zodra de accreditatie rond is, gaat Beek kijken of de gedupeerde studenten de titel alsnog kunnenkrijgen. (MH/HOP)