Studenten zijn gelukkig met hun seksleven

Studenten journalistiek en communicatie zijn losbollen, de techniekstudent is een braverik en juristen zijn ‘vriendendaters’. Dat blijkt uit het Grote Liefdesonderzoek dat hogeschoolblad Trajectum deed onder studenten van de Hogeschool Utrecht.

680 studenten vulde een enquête in met vragen over hun liefdes- en seksleven. Het onderzoek werd gedaan in samenwerking met het lectoraat Methodologie en Praktijkgericht Onderzoek.

De typische student
De gemiddelde student is 21 jaar, heteroseksueel, doet het voor het eerst op z’n 17e en heeft met drie mensen seks gehad. Studenten die op kamers wonen hebben een beter seksleven dan mensen die bij hun ouders wonen. Zij hebben meer sekspartners, onenightstands en vaker seks. Studenten zijn gelukkig met hun seksleven, ze geven het gemiddeld een 7,1.

Huisje-boompje-beestje
Studenten blijken traditioneel te zijn. De meesten willen in de toekomst trouwen en kinderen krijgen. Het percentage dat zegt hier geen zin in te hebben, is kleiner dan 5 procent. Dit staat haaks op de trend die het Centraal Bureau voor de Statistiek al jaren ziet.

Braver dan gemiddelde Nederlander
Je zou het misschien niet verwachten, maar studenten blijken braver te zijn dan de gemiddelde Nederlander. Het stereotype student dat met iedereen het bed induikt, kunnen we naar het rijk der fabelen verwijzen.

Grote verschillen tussen faculteiten
Opvallend is dat er grote verschillen zijn tussen de faculteiten. Techniekstudenten zijn onervaren, hebben minder sekspartners en minder onenightstands. Studenten aan de faculteit Educatie hebben het vaakst een relatie en bovendien een bindingsdrang. Studenten journalistiek en communicatie zijn het meest losbandig. Ze hebben de minste wil om te trouwen en de meeste sekspartners.

Avans
Punt deed in 2009 een soortgelijk onderzoek. Daar deden 1050 studenten aan mee. De resultaten komen redelijk overeen. Techniekstudenten komen wederom uit de bus als het braafst. Bij de opleiding Kunst & Vormgeving gaat het er het wildst aan toe. Die opleiding heeft het grootste percentage studenten dat meer dan tien verschillende sekspartners heeft gehad.