Alumnus Wouter helpt met meditatie-app mensen met paniekaanvallen

Wouter Manders

Nadat Wouter Manders in 2020 zijn studie Business Innovation afrondde, kreeg hij last van angstklachten en paniekaanvallen. Toen hij daarvan af wist te komen, ontwikkelde de alumnus de app Luisterrust. Daarmee helpt hij sinds juni via meditatiemomenten anderen met dezelfde klachten.

Tijdens zijn studie ging het goed met Wouter Manders. Hij haalde zijn diploma en keek uit naar de toekomst. Dat was het moment dat het minder met hem begon te gaan. ‘’Er brak een periode aan waarin veel gebeurde en veel van me werd verwacht. Ik ging uit huis, moest een baan zoeken en corona brak uit. Dat ging even goed, tot ik last kreeg van angstklachten. Ik begon te trillen, zweten en voelde me telkens gespannen. Dat resulteerde in angstklachten en uiteindelijk tot heftige paniekaanvallen’’, vertelt de alumnus.

Hij zocht hulp bij psychologen en volgde traumatherapie, maar een gewenst effect bleef uit. Daarop wendde hij zich tot ervaringsdeskundigen, boeken, podcasts en programma’s. ‘’Daarvan leerde ik dat ik niet moest vechten tegen angstgevoelens, daarvan werd het alleen maar erger en kwam het terug. In plaats daarvan leerde ik dat ik moest leren omgaan met de klachten op momenten dat ik ze ervaarde’’, aldus Manders. Voor hem hielp dat. ‘’Mijn zelfvertrouwen keerde terug en mijn klachten verdwenen naar de achtergrond.’’

Niet tot rust komen, maar omgaan met angst
Met zijn opgedane kennis besloot de oud-Avansstudent anderen te willen helpen. Hij las namelijk dat veel mensen te maken hebben met dezelfde gevoelens als hij vroeger had. Hij ontwikkelde de app Luisterrust, tijdens zijn studie op Avans leerde hij hoe dat moest. Luisterrust is een audio-app voor mensen die last hebben van angstklachten en paniekaanvallen en middels audio-meditatie daar wat aan kunnen doen.

De app, die gratis te gebruiken is maar die meer opties geeft als je ervoor betaalt, werkt als volgt. Als je merkt dat er angstgevoelens beginnen te komen, bij het instappen van het vliegtuig of bij het volgen van college bijvoorbeeld, kun je die specifieke angst via de hulp-knop selecteren in de app. Op dat moment begint er gedurende aan aantal minuten een audiotrack te spelen, ingesproken door Manders zelf. ‘’Ik help je er dan persoonlijk doorheen. Ik vertel je onder andere dat het goed komt, dat je op jezelf moet vertrouwen en dat de situatie bekend voor je is’’, zegt hij.

Een fragment uit een van de meditaties

‘’De bedoeling is niet dat je tot rust probeert te komen, maar dat je op dat moment met je angstgevoelens leert omgaan. Focussen op het tot rust komen, is een soort vechten en dat maakt de klachten erger. Met de meditaties helpen ik je er doorheen en win je je zelfvertrouwen terug.” Dat is volgens Manders anders dan al bestaande meditatie-apps, die juist focussen op het tot rust komen. Zijn app voor iedereen geschikt, maar vooral voor jongvolwassenen die nog niet zo lang last hebben van dergelijke gevoelens.

Persoonlijk perspectief
De alumnus geeft aan dat de adviezen die hij geeft in de app, die al meer dan dertienhonderd keer is gedownload, niet zijn gebaseerd op medisch onderzoek. Hij geeft tips gebaseerd op wat hem hielp in momenten dat hij het lastig had. Ook zijn de tips gebaseerd op wat hij hoorde van anderen die hij heeft geholpen. ‘’Sommige mensen die ik sprak, liepen zonder succes vijftien jaar bij een psycholoog en wilden niet meer verder leven. Ze vertelden me dat de meditaties uit mijn app ze wel hielp en dat ze daardoor weer kunnen genieten van het leven’’, aldus Manders. ‘’Dat voelt heel bijzonder en dankbaar. Angstklachten en paniekaanvallen zijn een groot maatschappelijk probleem, met de app wil ik mensen weer een veilig gevoel bieden.’’