De wereld verbeteren én 1.500 euro winnen

Wil jij de wereld verbeteren en daarmee 1.500 euro winnen? Schrijf dan een origineel plan rondom een probleem in een ontwikkelingsland, in een groepje van maximaal vijf studenten, voor een nieuwe studentencompetitie van wetenschapsfinancier NWO.

Ben jij een idealist en heb je wel ideeën over hoe problemen in ontwikkelingslanden (beter) aangepakt kunnen worden? Doe dan mee aan de Battle of Ideas, een studentencompetitie gericht op ontwikkelingsvraagstukken rondom vijf thema’s, bijvoorbeeld voedselveiligheid, water of veiligheid en rechtsorde.

Multidisciplinair team
Een team moet bestaan uit minimaal twee en maximaal vijf studenten, uit verschillende studierichtingen. Dus bijvoorbeeld een rechtenstudent met een milieukundige of een kunststudent met een techneut. Teams mogen bestaan uit hbo-studenten en universitaire studenten door elkaar. Ook buitenlandse studenten die in Nederland studeren mogen meedoen.

Het idee, omschreven in het Engels in maximaal 1.200 woorden, moet uiterlijk 29 augustus ingeleverd worden bij de NWO. Mocht je nog buddy’s zoeken voor in jouw team, heb je vragen of wil je alvast je tegenstanders op waarde schatten? Op donderdag 26 juni, van 19.00 tot 21.30 uur, is er in De Werfkelder in Utrecht een matchmaking-avond. Deze bijwonen is overigens niet verplicht voor deelname aan de wedstrijd.

Jubileum
Deze studentencompetitie is gelanceerd ter ere van het 50-jarig jubileum van WOTRO Science for Global Development, onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. WOTRO financiert onderzoek naar ontwikkelingsvraagstukken.

Op woensdag 15 oktober is in Den Haag de jubileumviering van WOTRO en tegelijk de finaledag van de wedstrijd. De drie beste teams kunnen die dag nog een laatste keer aan hun plan schaven, met hulp van de die dag aanwezige experts. Na een pitch op het podium kiest het publiek het meest originele en creatieve idee. Uit handen van minister voor Ontwikkelingssamenwerking Lilianne Ploumen ontvangen de winnaars 1.500 euro per teamlid.

Voor meer details over de competitie en alle exacte spelregels, check de wedstrijdsite en de Facebookpagina van de battle.