Te laat aangemeld, toch welkomstmails ontvangen: ‘Avans heeft steken laten vallen’

Illustratie: Daan van Bommel

Een aankomende student meldt zich te laat aan voor een opleiding bij Avans en mag dus niet starten. Hij krijgt echter toch een mail met de boodschap: ‘Welkom bij je opleiding’. Dat zet hem op het verkeerde been. Hij tekent bezwaar aan en stapt naar de Geschillenadviescommissie (GAC).

Omdat de aankomende student al eerder ingeschreven had gestaan bij Avans, had hij nagevraagd of hij zich later kon aanmelden dan de deadline. Het antwoord dat hij kreeg, had hij opgevat als ‘ja’. Ook kreeg hij later een welkomstmail en een mail over het introductiekamp van de opleiding waarvoor hij zich had aangemeld. Hij trok daaruit de conclusie dat zijn aanmelding was geaccepteerd.

Toch was de student niet ingeschreven. Later aanmelden mag alleen als je op dat moment staat ingeschreven bij Avans wanneer je je aanmeldt voor een nieuwe opleiding. De aankomende student had op het moment van aanmelden een tussenjaar nadat hij het jaar ervoor met zijn eerste Avansopleiding gestopt was. Dat tussenjaar had hij gebruikt om te werken en zich te oriënteren op een andere opleiding. Hij probeerde of het mbo bij hem paste: “Maar dat was toch te praktisch”, vertelt hij aan de GAC.

Verplichtingen
De aankomende student beroept zich nu op bijzondere omstandigheden waardoor hij zich te laat heeft aangemeld. “Ik had verplichtingen op het mbo. Zo had ik aanwezigheidsplicht en moest ik toetsen maken.” Bovendien heeft hij zich al uitgeschreven op het mbo, waardoor hij verplicht weer een tussenjaar moet nemen als hij niet bij Avans mag starten.

Zijn moeder mengt zich in het gesprek: “Hij was te laat, dat kunnen we niet veranderen. Maar hij wil heel graag starten. Avans heeft ook steken laten vallen, hij is op het verkeerde been gezet door het antwoord van Avans op zijn vraag over later aanmelden en door de welkomstmail die hij heeft gekregen.”

Nieuwe informatie
De toelatingscommissie kwalificeert de redenen die de student aanvoert niet als bijzondere omstandigheden, maar omdat de student tijdens de zitting met nieuwe informatie – de van Avans ontvangen mails – komt, gaan ze hun eerdere beslissing heroverwegen. De uitkomst daarvan is dat de toelatingscommissie het besluit herziet, wat betekent dat de student zijn aanmelding mag vervolgen en dus met de opleiding starten.