400 Extra innovatievouchers

Het proefproject met honderd innovatievouchers voor het midden- en kleinbedrijf is zo succesvol gebleken dat minister Brinkhorst het heeft uitgebreid. Hij gaat dit voorjaar 400 extra vouchers beschikbaar stellen.
Met zo’n voucher kunnen bedrijven voor 7500 euro kennis inkopen bij een hogeschool, universiteit of andere kennisinstelling. Daarmee kunnen ze hun organisatie of producten vernieuwen.

De eerste honderd kennisvouchers werden afgelopen najaar toegewezen. De belangstelling bij ondernemers was enorm: de waardebonnen waren al binnen een dag vergeven. Vooral bedrijven in de zakelijke dienstverlening, waaronder architecten, ingenieurs en overige ontwerpbureaus waren goed vertegenwoordigd. Een nadere evaluatie moet uitwijzen of de voucherregeling structureel wordt.
De 400 nieuwe vouchers mogen ook besteed worden bij private kennisaanbieders die meer dan zestig miljoen euro per jaar aan R&D uitgeven. Bovendien krijgen de indieners meer mogelijkheden om hun vouchers te bundelen en hun kennisvraag samen met andere bedrijven in te dienen.

Om ook kleinere mkb-ondernemingen de kans te geven zich op de nieuwe aanvraagronde voor te bereiden, mogen de aanvragen voor nieuwe vouchers pas worden ingediend als de regeling in de Staatscourant is gepubliceerd. (HC/HOP)