Hogeschool Zuyd gaat nano-ingenieurs opleiden

De Limburgse Hogeschool Zuyd is vrijdag van start gegaan met het project NanoZuyd. De hogeschool gaat de nanotechnologie integreren in de onderwijsprogramma’s natuurkunde, scheikunde en biologie. Deze vakken worden aan de hand van het nanotechproject samengevoegd.
Met het project is Zuyd de eerste Europese instelling die zich op hbo-niveau met deze vorm van wetenschap gaat bezighouden. Het initiatief wordt op provinciaal niveau gesteund. Docenten die zich met nano gaan bezighouden worden de komende maanden getraind door experts uit Nederland en Duitsland. Over drie jaar moeten de eerste nano-ingenieurs klaar zijn voor de arbeidsmarkt.

Nanotechnologie is hét wetenschappelijk terrein van de toekomst en concentreert zich op toepassingen op atoomniveau. Binnen afzienbare tijd zullen computers voorzien zijn van chips die op die schaal zijn samengesteld. Het wordt bijvoorbeeld ook mogelijk om tanden te voorzien van een nano-coating, waarna de tandarts nagenoeg overbodig wordt. (TdO/HOP)