Gemeente Den Bosch vraagt expertise van studentenverenigingen

De voorzitters van studentenverenigingen Almuna en La Divina Commedia zijn door de Bossche gemeente gevraagd om in zogeheten expertteams mee te denken over de multiculturele samenleving.

De interculturele studentenvereniging Almuna en La Divina Commedia, studievereniging van de Academie voor Sociale Studies in Den Bosch zijn eigenlijk nog maar net opgericht. Door de gemeente zijn ze uitgekozen, omdat zij zich, anders dan gewone studentenverenigingen, bezighouden met welzijn en multiculturele vraagstukken.
Wat de experts nu precies moeten doen is nog niet helemaal duidelijk. ‘Het is de bedoeling dat wij bijvoorbeeld ondersteuning bieden aan buurthuizen en meehelpen met het opzetten van activiteiten’, zegt Jesse Klaver, tweedejaars Social Work in Den Bosch en voorzitter van La Divina Commedia.

Het project is nog in een pril stadium. De eerste bijeenkomst moet nog plaatsvinden. Najat Chakur, tweedejaars Social Work in Den Bosch en voorzitter van Almuna, wacht in ieder geval die bijeenkomst op 15 november af. ‘Ik wil eerst weten wat nu precies de bedoeling is en hoeveel tijd het mij gaat kosten.’ Ook Jesse is van plan om naar de bijeenkomst te gaan.

In Tilburg is de gemeente een paar jaar geleden een soortgelijk project begonnen met jongerenambassadeurs, onder wie ook een aantal studenten van Avans Hogeschool. De jongerenambassadeurs helpen jongeren die een plan hebben voor een activiteit/project. Ze bekijken of er subsidie voor te krijgen is. Verder geven ze presentaties en praten een keer in de week met de wethouder over wat er anders en beter kan in Tilburg. (CB)