Vrouwelijke studenten tonen meer ‘Begeisterung’

Vrouwen hebben meer motivatie voor hun studie dan mannen. Bovendien laten vrouwen zich minder snel ontmoedigen. Dat blijkt uit de nieuwe studentenmonitor van het ministerie van OCW.

De jaarlijkse enquête van het ministerie van OCW onder studenten maakt voor het eerst de motivatie van studenten zichtbaar. Bijna een derde van de vrouwelijke studenten in het hoger onderwijs is ‘gedreven’, schrijft het ministerie. Aan de universiteit geldt dat in 2004 voor een kwart van de vrouwen, tegenover vijfendertig procent in het hbo. Van de universitaire mannen is maar veertien procent ‘gedreven’. In het hbo is dat aandeel net iets hoger: vijtien procent.
Naar eigen zeggen begint vier procent van de hbo-studenten ongemotiveerd aan de studie. In de loop van de studie groeit hun aandeel naar taalf procent. Aan de universiteit begint zes procent met tegenzin aan de studie, maar uiteindelijk wordt het percentage ontmoedigde studenten niet groter dan elf.

Hbo-techniek en hbo-pedagogisch zijn de sectoren waar het enthousiasme van de studenten het snelst verkruimelt: bij die studies zegt respectievelijk vijftien en dertien procent zich weinig gemotiveerd te voelen. Vergelijk dat eens met hbo-kunsten en hbo-gezondheid, waar maar een kleine groep van acht procent zonder enthousiasme over zijn studie praat.

Aan de universiteit is het wat evenwichtiger verdeeld. Tussen de tien en twaalf procent heeft er halverwege niet veel zin meer in. Bij WO-landbouw en WO-gezondheid voelt slechts acht en negen procent van de studenten zich ongemotiveerd.

Hbo-studenten lopen minder vaak achter op hun studieprogramma dan universitaire studenten: één op de drie heeft een achterstand van meer dan tien procent. Aan de universiteit geldt dit voor bijna de helft van alle studenten. (BB/HOP)