Hoogopgeleiden leven langer dan ooit

Studenten van nu leven langer dan ooit. Hun levensverwachting is nog nooit zo hoog geweest, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Een diploma behalen van een universiteit of hogeschool blijkt goed voor de gezondheid. De mannen van de huidige twintigers worden naar verwachting 83 jaar, de vrouwen zelfs 87 jaar. Allemaal gemiddeld natuurlijk, want de een wordt nu eenmaal ouder dan de ander.

Zes jaar ouder dan laagopgeleiden
Het scheelt al snel een paar jaar met de levensverwachting van laagopgeleiden. Mannen die alleen basisonderwijs hebben afgemaakt, vieren volgens de CBS-cijfers gemiddeld nog wel hun 77ste verjaardag, maar daarna is het voorbij. De vrouwelijke laagopgeleiden worden gemiddeld 81 jaar.

Levensverwachting stijgt al jaren
Een ander belangrijk verschil is dat hoogopgeleiden zich langer gezond voelen. Vmbo’ers blijven tot hun 62ste in vorm, terwijl hoogopgeleiden nog elf jaar langer kwiek en fit blijven. Een grote verrassing zijn de cijfers welbeschouwd niet. De levensverwachting stijgt al jaren, ook die van laagopgeleiden.

Evil Chef

Dan kan ik dus ook gaan stellen: iemand die in een kantoor zit, hoger opgeleid, gaat eerder dood omdat ie in tegenstelling tot een lager opgeleidde, minder beweegt tijdens het werk IS NET ZO ONZINNIG.

2015-12-15 17:54:47