Corina van Steenhoven neemt afscheid van Avans

corina_max

Na 23 jaar bij de hogeschool neemt Corina van Steenhoven donderdag afscheid. ‘Als ik niet meer verantwoordelijk ben, kan ik goed loslaten.’

Hoe serieus de onderwerpen ook zijn waar ze zich mee bezighoudt, bij Corina is er altijd ruimte voor een grap. Een overblijfsel uit haar beginperiode. Toen ze begin jaren negentig als studentenpastor begon bij de hogeschool, waren geloof en het pastoraat eigenlijk nog taboes. ‘Ik begon altijd “negatief”, ik had creativiteit nodig om dat te doorbreken’, zegt Corina. ‘Daarom vertelde ik altijd een verhaal waar mensen om konden lachen.’

Zinvolle vragen
Als studentenpastor moest Corina werken vanuit de kapel bij de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost in Breda. ‘Dat paste niet bij het werken met studenten, vond ik. Het was te dwingend christelijk.’ Toen de kelder aan de Hogeschoollaan vrij kwam, greep ze haar kans. De inzet: een plek waar je met elkaar over zinvolle vragen kunt nadenken, niet gebonden aan godsdienst.

De Verdieping, zoals de ruimte in de kelder heette, runde Corina met studenten. ‘We waren het drukst bezochte studentenpastoraat van Nederland, we hadden zelfs een website. Ik mocht veel zelf bepalen, dus er kon veel.’ In 2005 moest De Verdieping verdwijnen.

Avans Flow
De functie van studentenpastor bestaat al zo’n tien jaar niet meer, maar de initiatieven die Corina daarna samen met anderen ontwikkelde, zijn stevig verankerd in de organisatie. Avans Flow bijvoorbeeld. Dat begon als een aantal activiteiten die georganiseerd werden in de Stiltegebieden in Breda en Den Bosch. Inmiddels heeft Avans Flow jaarlijks een programma met lezingen en workshops.

Community Verlies en Rouw
De Community Verlies en Rouw is ook zo’n initiatief. ‘Het is een club die als het ware “boven” Avans hangt en kijkt wat er gebeurt op het gebied van verlies en rouw en wat er nog moet gebeuren.’ Er zijn verliesverwerkingsgroepen, er worden persoonlijke gesprekken gevoerd en wanneer een student of medewerker overlijdt is er ondersteuning vanuit de community.

‘Begeleiding en onderwijs zijn met elkaar verbonden en leren van elkaar. Ik had graag gezien dat we een eigen lectoraat Verlieskunde hadden kunnen opzetten, maar we hebben nu een structurele plek in de kenniskring van een lectoraat. Op die manier kan er onderwijs gerealiseerd worden.’ Het afgelopen jaar heeft Corina de coördinatie van de Community Verlies en Rouw overgedragen aan decaan Amber Titulaer en docent Joost van Iersel. ‘De kennis die er nu is blijft bewaard.’

Meer ruimte
Ook na haar afscheid bij Avans blijft Corina bezig met verlies en rouw, onder andere in haar eigen praktijk. ‘Die wil ik wel klein houden. Maar het vak van therapeut doet mij goed. Het dwingt me ook in verbinding met mezelf te blijven.’ En verder? ‘Meer ruimte voor wat ik al deed, schilderen en dichten.’