Uitzendbureau voor en door studenten

Inside Out, een uitzendbureau voor en door studenten. Het was de beste van de drie maatschappelijke ondernemingen van tweedejaarsstudenten Social Work die zich gistermiddag in Den Bosch presenteerden.

Als prijs wordt de onderneming opgezet. Het wordt deel van de leeromgeving van studenten Social Work in Den Bosch en Breda. Het is de bedoeling dat studenten er stage kunnen lopen en projecten kunnen gaan doen.
Het uitzendbureau gaat vooralsnog alleen studenten Social Work aan tijdelijk werk helpen bij maatschappelijke instellingen. ‘Op die manier kunnen ze praktijkervaring opdoen’, legt studentondernemer Jemkje Coobelens uit. Ook kan Avans Hogeschool via het bureau studenten inhuren bij evenementen of andere projecten. Uiteraard tegen betaling.

Daarnaast helpt het uitzendbureau studenten die zelf een project hebben bedacht voor een instelling. ‘Voor die zelfbedachte projecten krijgen ze studiepunten’, zegt Coobelens.
De onderneming is ambitieus, want als het goed loopt, willen de vijf deeltijdstudenten uitbreiden naar andere academies en zelfs hogescholen. ‘Als deeltijdstudenten staan we dicht bij de doelgroep’, zegt student Sander Pieters. ‘We weten wat er leeft onder studenten en wat zich in het werkveld afspeelt.’

De jury, die bestond uit Paul Appel, directeur van de Academie voor Sociale Studies, en deeltijddocent André Walraven koos Inside Out als winnaar, omdat het een onderneming is met een duidelijk kader en bovendien genoeg ruimte over laat voor ideeën van andere studenten.
Het afgelopen blok hebben studenten die de major Maatschappelijk Ondernemen volgen ondernemingen ontwikkeld die activiteiten moeten bedenken en uitvoeren op het gebied van educatie, recreatie en cultuur. Voor dit project zijn de studenten naar instellingen en buitenwijken van Brussel geweest. De komende tijd gaan de winnende, maar ook andere studenten aan de slag Inside Out echt van de grond te laten komen. (CB)