Avans reageert op winst Donald Trump: ‘Ik ben in shock’

Illustratie: DonkeyHotey/FlickrWat bijna niemand vooraf voor mogelijk achtte is vanochtend toch gebeurd: Donald Trump heeft de Amerikaanse verkiezingen gewonnen. Medewerkers en Avansstudenten reageren verdeeld. “Trump kan niet in zijn eentje Amerika helemaal op de schop gooien.”

“Ik ben bang dat alleen de rijken hiervan profiteren en de armen achter blijven”, zegt Arita Nduwayo, tweedejaarsstudent Verpleegkunde in Den Bosch. “Trump is geen politicus. Maar wie weet verrast hij ons allemaal en komt hij alsnog op voor de armen en de zwarte bevolking.”

‘Ik begrijp de zorgen van veel mensen wel nu Trump president wordt, maar ik denk dat het uiteindelijk wel mee zal vallen’

Geen doemdenker
Maxim Neijenhuijs, tweedejaarsstudent Ruimtelijke Ordening in Tilburg, maakt zich geen zorgen. “Ik had verwacht dat Clinton zou winnen. Ik begrijp de zorgen van veel mensen wel nu Trump president wordt, maar ik denk dat het uiteindelijk wel mee zal vallen. Ik ben van nature geen doemdenker.” Ook Lars Verstraal, eerstejaarsstudent Small Business & Retail Management in Den Bosch reageert kalm: “Ik denk dat het allemaal wel zal loslopen. Hij kan niet in zijn eentje Amerika helemaal op de schop gooien. Daar heeft hij ook de democraten voor nodig.”

Positief
Jake Owen, student Bestuurskunde en Gemeenteraadslid Leefbaar Etten-Leur reageert positief op de overwinning van Trump:

Minder positief is docent bij de Academie voor Gezondheidszorg René Teunissen. “De Amerikaanse droom is uit elkaar gespat”, reageert hij via Twitter.

En docent Mens en Techniek Rik Thijs draait zich het liefst nog even om deze ochtend.

Geen verrassing
“Ik sta eerlijk gezegd niet echt te kijken van deze uitkomst”, zegt Tim Bekkers, vierdejaarsstudent Bouwkunde in Tilburg. Hij vindt de manier waarop in Amerika een president gekozen wordt nogal krom. “Ik ben wel benieuwd wat de toekomst gaat brengen, maar vraag mij af of Trump werkelijk zoveel invloed krijgt op de wereld. Volgens mij ligt die vooral bij de grote internationale bedrijven.”

Inspiratie
Stefan van Teeffelen, docent bij de Academie voor Sociale Studies Den Bosch vindt in de overwinning van Trump inspiratie voor een nieuwe stap in zijn eigen carrière.

‘Ik ben boos, verdrietig, teleurgesteld en vooral in shock’

Afbeelding op zwart
Michiel Smits, docent bij de Academie voor Bouw en Infra, werd vanochtend geshockeerd wakker. Het eerste gevoel dat bij hem naar boven kwam was angst. “Een meerderheid in het parlement in combinatie met een president die doet voordat hij denkt, is het recept voor problemen”, vertelt hij. “Als we kijken hoe dit in de recente geschiedenis, bijvoorbeeld in Polen, heeft uitgepakt is dat bijzonder triest: vervangen van rechters, sluiten van media, terugdringen van rechten vooral voor vrouwen en het recht over eigen lichaam.”

De Facebookafbeelding van de docent ging meteen op zwart als statement. “Woorden schieten simpelweg te kort, dus vandaar de afbeelding. Ik ben boos, verdrietig, teleurgesteld en vooral in shock.”

‘Liever een onbeschofte lul, dan een achterbaks wijf’

Discussie
Studenten Animatie en Illustratie van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost in Breda zijn al de hele ochtend aan het discussiëren. Vera is verontwaardigd: “Het is zó slecht. Ik denk de hele ochtend al: what the fuck. Ik had dit echt niet verwacht. Deze man staat morgen nog voor de rechter vanwege verkrachting van een dertienjarige.”

Dennis is stellig: “Liever een onbeschofte lul, dan een achterbaks wijf. Hij zegt zieke shit, maar we weten in ieder geval wel waar we aan toe zijn.” “Wat heb je aan zo’n vent”, reageert Vera. “Hillary is ook niet goed, maar Trump? Kunnen we niet gewoon Obama houden? 2016 wordt zo wel echt een disaster jaar.”

Michael

Dat Trump als winnaar uit de bus komt is dus geen verrassing.

2016-11-09 12:26:49

Michael

Hillary was altijd al een zwakke kandidaat voor de democraten omdat zij symbool staat voor de status quo van de Amerikaanse politiek. Hierdoor wordt zij dus gezien als de (mede)veroorzaker van de huidige sociale tweedeling in de maatschappij.

2016-11-09 12:25:53