Levendige alumnivereniging MEeR blaast vijf kaarsjes uit

seminar-new-businessTijd voor een feestje! MEeR, de Alumnivereniging van Bedrijfskunde MER in Den Bosch, blaast dit jaar vijf kaarsjes uit. De alumnivereniging groeit nog elk jaar en is tegelijk ook een van de weinige succesvolle alumniverenigingen die Avans telt. Hoe zit dat? Voorzitter Berry Faassen vertelt.

Avans telt weinig alumnivereniging voor het aantal studies dat de hogeschool kent. En van die paar zijn er maar enkele actief. Waaronder MEer, dat vijf jaar na de oprichting nog elk jaar groeit en leden met elkaar verbindt. Berry: “Kennis delen, inspireren en verbinden met elkaar zijn de kernpunten.” Een formule die werkt: “Wij gaan voor succesverhalen. Denk aan een lid dat tijdens een borrel vertelt dat hij op zoek is naar een baan en een ander lid die dat opvangt, zich omdraait en vertelt dat zijn bedrijf nog werknemers zoekt en hem uitnodigt voor een gesprek.”

Succesfactor
In vijf jaar tijd groeide MEeR van 30 naar 120 leden. Elk jaar organiseert de vereniging activiteiten zoals borrels, bedrijfsuitjes en andere activiteiten. “Het is elke keer weer een nieuwe uitdaging om de leden naar Den Bosch te trekken.” En daar ligt volgens Berry ook een pijnpunt dat andere verenigingen parten speelt. “Veel afgestudeerden wonen niet (meer) in Den Bosch. Zij komen niet zomaar vanuit Limburg of Gelderland naar een borrel. Maar wel naar een seminar met interessante sprekers.”

Een super groot budget heeft MEer niet, volgens Berry. Toch strikken ze voor elk seminar weer interessante namen binnen hun vakgebied. Voor de laatste editie kwamen bijvoorbeeld Dennis Kuipers, oprichter AnylinQ, en lbert Kamphuis, bedenker van de Innovatie Cirkel, langs. “Sommige sprekers komen gratis langs omdat ze het zelf ook leuk vinden. Maar ook omdat ze dat graag doen voor onze leden.”

Niet één hoogtepunt, maar meer
Één hoogtepunt van de afgelopen vijf jaar kan Berry, die al vier jaar bij de vereniging is betrokken, niet noemen. “We hebben er meerdere! Zoals het seminar elk jaar. Maar ook de bedrijfsuitjes naar Bavaria en Ultimaker, een 3D-printerbedrijf.” Maar ook die succesverhalen waarin mensen met elkaar verbonden worden: “Die verhalen, dat is ons streven.”

Vooruitgang
“Wij vergelijken MEeR met de alumnivereniging van Nyenrode Business Universiteit. Die bestaat al tientallen jaren en telt honderden leden. Wij bestaan nu vijf jaar maar we groeien nog altijd en we kunnen nog altijd beter worden dan dat we nu zijn.”