Grotere schulden studenten

Studenten raken dieper in de schulden door hoge onderwijskosten. Collegegeld of rekeningen voor boeken kunnen ze steeds vaker niet betalen. Dat meldt Intrum Justitia, het grootste incassobureau van Nederland.

Driekwart van alle vorderingen op jongeren tussen 15 en 25 jaar heeft betrekking op onderwijskosten. Geld dat ze wel te besteden hebben, gaat naar internet en mobiele telefonie, zegt Madeleine Bosch van Intrum Justitia in BN/De Stem. Voor rekeningen van school en de boekhandel hebben studenten dan geen geld meer.
In 2005 betaalden twee miljoen consumenten hun rekeningen niet op tijd. Ruim de helft daarvan is tussen de 15 en 35 jaar. Bij jongeren verdubbelde tevens de waarde van een gemiddelde uitstaande rekening ruim: van 190 euro in 2001 tot ruim 410 euro dit jaar. (SW)