Zeven Nederlandse universiteiten in top 100 van Times

Volgens het Britse dagblad The Times horen zeven Nederlandse universiteiten bij de top 100 van de wereld. Dat zijn er drie meer dan vorig jaar, maar ze scoren minder hoog.

De TU Delft – verleden jaar nog de beste Nederlandse instelling op plaats 53 – kelderde naar de 86ste plek. Ook de Erasmus Universiteit zakte flink van de 57ste naar de 92ste plaats. De Universiteit van Amsterdam zonk minder diep: van 58 naar 69.
Zodoende is de Technische Universiteit Eindhoven dit jaar de hoogst genoteerde Nederlandse instelling: zij klom drie plaatsen naar nummer 67. Nieuwkomers in de top 100 zijn Wageningen (97), Utrecht (95) en Leiden (90). Samen met Australië heeft Nederland na Groot-Brittannië en de Verenigde Staten de meeste universiteiten in de top 100.
De lijst is het resultaat van een wereldwijde enquête onder 3703 onderzoekers. Zij moesten voor hun vakgebied de beste dertig universiteiten noemen. Verder keek The Times naar werkgeversoordelen over afgestudeerden, staf-studentratio’s aan de faculteiten, de hoeveelheid buitenlandse studenten en het aantal befaamde onderzoekers.
Helemaal bovenaan staat, zoals gebruikelijk, de Amerikaanse Harvard University. Op nummer twee en drie zijn Cambridge en Oxford terechtgekomen. Er is altijd veel kritiek op ranglijsten, ongeacht de meetmethode. Toch staan deze universiteiten bijna altijd aan de top.
De onderzoekers van de Times geven toe dat de grote onderzoekslanden in de enquête in het voordeel zijn. In de jaarlijkse Shanghai-ranglijst stonden maar twee Nederlandse universiteiten bij de top 100, namelijk Utrecht en Leiden. (BB/HOP)