‘Platpraten belemmert carrière’

Mensen met een stevig dialect schoppen het minder ver dan mensen die Algemeen Beschaafd Nederlands spreken. Gemiddeld hebben ze een jaar minder onderwijs genoten en beginnen ze hun loopbaan op een lager niveau.

Dat meldt Intermediair deze week naar aanleiding van een onderzoek door de Nijmeegse universitaire onderzoeker Gerbert Kraaykamp. Hij hield een steekproef onder 3300 mensen. De lagere startpositie van platpratende Nederlanders blijkt ook bepalend te zijn voor hun verdere loopbaan.

Docenten en werkgevers die vlekkeloos Nederlands spreken, zouden studenten en personeel met een dialect lager beoordelen. Op hun beurt voelen platpraters zich minder goed op hun gemak in een omgeving waar bijna altijd ABN wordt gesproken, zoals in het hoger onderwijs of in de top van het bedrijfsleven.

‘Je kunt er tegenin brengen dat ouders die met een zwaar accent spreken lager zijn opgeleid, waardoor hun kinderen wat vroeger blijven steken in het onderwijs’, zegt Kraaykamp in Intermediair. ‘Maar die effecten heb ik al statistisch uit het materiaal gefilterd.’ Ook regionale verschillen – in Friesland is er simpelweg minder hoogopgeleid werk dan bijvoorbeeld in Utrecht – halen Kraaykamps conclusies niet onderuit. Het onderzoek is namelijk in heel Nederland uitgevoerd. [TdO/HOP]