Column: Get your shit together!

Foto: © Beeldveld/Wilfried Scholtes

Ik krijg een mailtje binnen en mijn hart begint te bonken in mijn keel als ik het onderwerp lees: “pitch afstudeeropdracht” staat er in grote letters. Uhm, WAT?! Ken je dat spel Whac a Mole? De woorden “afstudeeropdracht” en “afstudeerstage” zijn zeg maar de twee woorden die ik de afgelopen 3 maanden als de mollen in dat spel met een gigantische hamer uit mijn hoofd sloeg.

Maar terwijl ik de rest van het mailtje lees, besef ik dat er echt geen ontkomen meer aan is. Het is tijd om te stoppen met uitstellen, ik moet een afstudeerstage gaan fiksen. Want ja, een afstudeeropdracht-pitch geven zonder afstudeeropdracht, staat gelijk aan 3 minuten klungelend en met rode oortjes op een podium staan, en dat gaat mooi niet gebeuren. Evi, it’s time to get your shit together.

‘3 minuten klungelend en met rode oortjes op een podium staan, dat gaat mooi niet gebeuren’

Maar kijk, voordat jullie gaan oordelen en denken dat ik gewoon een lakse student ben die geen zin heeft om een afstudeerstage te zoeken, dat is niet het geval. Bij mij speelt er wat anders. Ik vind het gewoon retespannend. Het idee dat dit hét bedrijf is… Hét bedrijf waar ik mijn schooltijd afsluit. Hét bedrijf waar ik nog wat nieuwe skills op kan doen. Hét bedrijf dat me misschien wel een baan gaat aanbieden. Hét bedrijf waar ik moet bewijzen dat ik een waardig communicatieadviseur ben.

I feel the pressure, en ik vraag me al weken af: wat voor bedrijf lijkt me tof? En waar ga ik dat bedrijf vinden? Ik kan natuurlijk een shiny advertentie over mezelf op Facebook knallen (al vind dat eigenlijk net zo lame als het woord “lame” zelf) of mijn lieftallige connecties op LinkedIn om hulp vragen. Maar ik denk dat ik eerst mijn almighty best friend Google eens inschakel. Ik beloof mezelf: ik ga nu echt keihard aan de bak om die afstudeerstage te veroveren! En dat zou jij ook moeten doen!

Evi Kuunders is vierdejaarsstudent Communicatie in Breda