Moet Avans stoppen met het verkopen van Red Bull? ‘Liever Red Bull dan Ritalin’

Een pepdrankje achterover gieten tijdens het leren voor een tentamen, of om uren achter elkaar aan een project te kunnen werken. Wie doet het niet? Sterker nog, volgens een onderzoekje dat we in de allereerste Punt van dit jaar publiceerden, kochten jullie vorig studiejaar 39.418 blikjes Red Bull bij Avans. Veel Nederlandse artsen waarschuwen nu voor symptomen als rusteloosheid, ernstige moeheid en hartritmestoornissen. Moet Avans energiedrankjes uit de kantine weren?

“Nee”, vindt Anna Brinkers, student Commerciële Economie. “Studenten zijn verstandig genoeg om zelf te bepalen wat goed en slecht voor ze is. Dat ze zoveel energiedrankjes drinken, tja, dat is hun eigen keuze.”

‘Er wordt vast lekker verdiend aan dorstige studenten’

Ritalin
Verpleegkundestudent Bo drinkt vooral tijdens een tentamenperiode blikjes Red Bull. “Ik kan zoveel langer aan een stuk door leren. Mijn vriend kijkt dan altijd een beetje afkeurend, maar ik heb het soms gewoon nodig.” Net als Anna vindt Bo een verbod onzin. “Dat gaat niet werken. Als studenten een pepdrankje willen, nemen ze het desnoods mee van huis of kopen ze het bij Albert Heijn. En ik weet zeker dat Avans niet stopt met de verkoop. Er wordt vast lekker verdiend aan dorstige studenten. En soms heb je een boost nodig. Dan heb je toch liever Red Bull dan Ritalin.”

‘Het is gek dat we amper stilstaan bij de nadelige gevolgen’

“Ik drink het soms zelf ook. De suikerkick helpt me net wat scherper te worden. Maar het is gek dat we amper stilstaan bij de nadelige gevolgen. Er zou eigenlijk een waarschuwingsbordje moeten komen”, pleit International Business Studies Enrique Eckenbach.

Suikervrije Red Bull
“Wij geven onze consumenten wat ze willen”, reageert Matthieu van Waadenburg van Eurest. “We stimuleren wel de verkoop van de suikervrije variant. Het is een gezonder alternatief én lager geprijsd, dus krijgen studenten een extra zetje krijgen om voor de minder ongezonde versie te gaan. Daarnaast verkopen we biologische energiedrank.”

Epileptische aanvallen
De gevolgen van teveel Red Bull zijn niet mals. Zo belandde een tiener met epileptische aanvallen in het ziekenhuis. Een uitgebreid onderzoek leidde niet tot een duidelijke oorzaak. Tijdens een gesprek bleek dat ze veel energiedrankjes dronk. Een andere tiener van 16 kwam met geelzucht en moeheid bij een kinderarts. De patiënt kreeg allerlei onderzoeken, tot aan een leverbiopt, waarbij met een speciale naald weefsel uit de lever wordt gehaald. Toen de arts ontdekte dat de tiener veel energiedrankjes dronk en adviseerde te stoppen, verdwenen de klachten vanzelf.

Het Voedingscentrum geeft studenten het advies maximaal één blikje per dag te drinken. Daar sluit cateraar Eurest zich ook bij. “Een blikje tijdens een tentamenweek, of net voor het sporten kan niet zoveel kwaad. Energieboost met mate. Een student zei laatst: ‘Hoe moet ik wakker worden zonder Red bull? No way, dat is geen optie!’”

Verslavend
“Bij regelmatig gebruik kan een verslaving aan cafeïne optreden”, staat op de website van Youz over energy drinks. Youz is onderdeel van Antez, een Rotterdamse instelling voor geestelijke gezondheidszorg, en helpt jongeren met een verslaving. Energiedrankjes staan hier in hetzelfde rijtje als alcohol, cannabis en gamen. Erbij staat een verontrustend lijstje risico’s en gevolgen voor de gezondheid, zoals concentratieproblemen, vermoeidheid, lichte depressie en vitamine-B-tekort.

Orange 5 Catering

Ik denk dat het iedereen zijn eigen keuze is maar toch is het voor jongeren erg slecht. Ik geef ook nooit zomaar een blikje redbull mee aan jongere kinderen als ik aan het werk ben als cateraar, ik kijk altijd eerst even de richting van de ouders op.

2018-03-20 06:13:49

Casper

Ritalin of Red bull? wat een domme afweging. Zelf heb ik die afweging nog gemaakt, de een is een ongezonde energydrink de ander een concentratiemedicijn wat op advies van een doctor gegeven wordt. Erg kort door de bocht zeker van een verpleegkundige

2018-02-02 16:24:33

Juriaan van der Leeuw

Voor mijn gevoel valt er een vergelijking e maken met roken. Het staat iedereen vrij om dit te doen, maar de vraag is of je dit als onderwijsinstelling moet faciliteren. PS. de organisatie waar Youz onder valt heet Antes.

2018-01-31 11:46:49

notpicnic

het was fun om de relatie tussen Red Bull en het Hoger Onderwijs wereldje eens onder de loep te nemen. Zie m'n inzending voor de Robbert Dijkgraaf Essay Prijsvraag. http://www.dub.uu.nl/podium/notjustpicnic/blog/breaking-knaws-omerta.html

2018-01-30 12:51:59