Meer hbo-studenten per docent

Hbo-docenten krijgen steeds meer studenten onder hun hoede. Gemiddeld moet een docent tegenwoordig vijfentwintig studenten begeleiden.

Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van het Mobiliteitsfonds hbo, een stichting waarin vakbonden en werkgevers samen proberen om het personeelsbeleid van hogescholen te verbeteren.

De hoeveelheid hbo-docenten is de afgelopen jaren hetzelfde gebleven, bijna veertienduizend voltijdbanen, terwijl er steeds meer studenten instromen. De groep ‘ondersteunend personeel’, zoals secretaresses en managers, is wel uitgebreid: van tienduizend fte in 2001 naar 11,5 duizend in 2005.

Volgens de hogescholen hadden de docenten voorheen meer ‘onderwijs ondersteunende taken’. Die zijn nu overgeheveld naar het ondersteunende personeel, zodat de docenten meer tijd overhouden voor hun studenten. Daarom moesten de hogescholen extra personeel aannemen voor die ondersteunende taken, maar niet voor het lesgeven.

In Zeeland, Noord-Brabant en Limburg is de verhouding student/docent slechter dan elders. Elke docent heeft daar de zorg voor zevenentwintig studenten en dat is al jaren zo. In de rest van het land groeit de verhouding van één op twintig naar één op 22.

Het onderzoek maakt geen onderscheid tussen managers, conciërges en secretaresses: die vallen allemaal onder het ‘ondersteunend’ personeel. De telling is op basis van full-time aanstellingen. Twee parttime-docenten kunnen dus tellen als één docent. [BB/HOP]