‘Veiligesekscamper’ toert langs introductieweken: 1 op de 5 jongeren doet het onveilig

Eén op de vijf jongeren gebruikte niet altijd anticonceptie of een betrouwbare methode met de laatste sekspartner, blijkt uit het recente onderzoek Seks onder je 25e van Rutgers en Soa Aids Nederland. Daarom rijdt Rutgers tijdens introdagen in verschillende steden rond met een Anticonceptiecamper.

Uit het onderzoek ‘Seks onder je 25e’ blijkt verder dat van de duizend jonge volwassen vrouwen er 24 een ongeplande zwangerschap hebben meegemaakt. Bij ongeplande zwangerschap bleek 42 procent van de jongvolwassen mannen en 32 procent van de jongvolwassen vrouwen geen anticonceptie te gebruiken en bij een derde ging er iets mis, bijvoorbeeld een gescheurd condoom of een vergeten pil.

Aversie condooms
Ze verpesten de sfeer, zitten niet lekker en een soa? Ach, zal vast meevallen. Zo’n 42 procent van de mannen maar liefst 55 procent van de vrouwen gebruikte geen condoom bij hun laatste onenightstand, concludeert Rutgers verder. Ze lopen zo het risico op een soa of hiv-infectie.

Meer seks
De studententijd is voor veel jongeren een tijd van nieuwe mensen leren kennen en jezelf ontdekken. Seksuele contacten en nieuwe relaties maken daar veelal onderdeel van uit. Hoogopgeleide jongeren gebruiken vaker anticonceptie dan laagopgeleide jongeren, maar ze zijn ook seksueel actiever, blijkt verder uit het onderzoek.

‘Niet alleen meiden zijn verantwoordelijk, het gaat jongens net zo goed aan’

Ze hebben meer sekspartners en gebruiken vaker een datingapp voor afspraakjes en seks. Vergeleken met laagopgeleide jongeren hebben ze bovendien vaker seks onder invloed van alcohol. Dan is het risico groter dat ze geen condoom gebruiken of door overmatig drankgebruik moeten braken, waardoor de pil niet goed meer werkt. Voorlichting en een goede voorbereiding zijn dus belangrijk bij aanvang van het studentenleven. Niet alleen meiden zijn verantwoordelijk voor het voorkomen van zwangerschap, het gaat jongens net zo goed aan.

Anticonceptietour
Om zoveel mogelijk studenten te bereiken, rijdt tijdens de introductieweken een speciale Anticonceptiecamper door studentensteden. Jongeren en andere geïnteresseerden kunnen een kijkje komen nemen in de camper. Daar zie je hoe anticonceptie zich door de eeuwen heen ontwikkelde: van oude Egyptische gebruiken, zoals een mengsel van honing en acacia-stekels, tot hedendaagse oplossingen ter voorkoming van een zwangerschap.

Tussen de lakens
Ook kunnen studenten op ludieke wijze ‘het bed’ met iemand delen. Er is ook een deskundige aanwezig die vragen beantwoordt over moderne anticonceptiemethoden. Voor anticonceptieadvies op maat kunnen jongeren tot 25 jaar gratis terecht bij Sense-spreekuur in hun regio of chatten of mailen met een Sense-deskundige. De camper start in Leiden en maakt vervolgens van 20 t/m 30 augustus een tour langs Nederlandse universiteiten en hogescholen in Maastricht, Tilburg, Amsterdam, Enschede en Den Haag.

Steven

Wat is veilig, de camper of de seks? Zoals de titel aangeeft, is de camper veilig. Als je een camper voor veilige seks bedoelt, zet daar dan een streepje tussen.

2018-08-21 18:02:23